-0 C
Cegléd
2025. november 22. szombat
spot_img

Sárkánnyal Cegléd felett

– Kézenfekvő kérdés, hogy lesz valakiből sportrepülő?

– Szinte minden emberben benne van a repülés iránti vágy. A repülés sokkal nagyobb szabadságérzetet ad, mint például a motorozás és kevésbé veszélytelen.

– Ezt komolyan mondja?!

– Ha az ember betartja a szabályokat, akkor semmi baj nem lehet. Ennek kulcsa, hogy végigjárja a „pilótaiskolát”. Első lépés egy általános orvosi vizsgálat, majd leteszi az alapfokú „A” vizsgát, a következő szinten a „B” vizsgában már biztonsági elemek is vannak. Itt oktatóval együtt kell tanulni és vizsgázni a megrendezett vészhelyzetekben, hogy a váratlan körülmények esetén is biztonsággal tudjunk repülni és földet érni. Ezután következik a Pilóta 1. vizsga és csak ezután repülhet egyedül. A különböző vizsgákon aés a folyamatos rutinszerzéssel el lehet jutni addig, hogy utast is szállíthasson a repülős. Én éppen a tandemrepülős vizsgámra készülök. Visszatérve az ismeretek fontosságára: a repülés 60 % meteorológia, 40 % aerodinamika. Tudni kell a helyi légtereket, az áramlatokat, tudni kell mikor nem szabad felszállni… Ha ezeket megtanuljuk, akkor nagy baj nem lehet. A balesetek elenyésző része felszereléshiba, szinte mindig pilótahiba okozza a bajt, például ha nem elég gyakorlott még ahhoz, hogy tudja rossz időben, nagy szélben hogyan manőverezzen. Különösen veszélyes az erős, változó irányú szél, amitől a szárny instabillá válik, ilyenkor a repülős olyan spirálba kerülhet, amely ha nincs mentőernyője az utolsó útját jelenti. A repülés alapszabálya, hogy mindig legyen „B” terv, hogyan teszem le a gépet, ha valami beüt… Velem is történt már olyan, hogy a hátimotor meghibásodott és leállt…

– Mi volt a te legveszélyesebb helyzeted?

– A 90-es évek elején még ejtőernyőztem. Kétszer jutottam olyan helyzetbe, hogy a főernyőt le kellett oldani, mert nem nyílt ki, végül mentőernyővel értem földet. Ezért is váltottam a siklóernyőre, mert az sokkal biztonságosabb.

– Gondolom sokan felteszik a kérdést: milyen Cegléd a magasból?

– Csodálatos! Hatalmas szabadságérzetet ad a magasban lenni – a legtöbben ezért csináljuk! Szeretem az extrém kihívásokat, úgyhogy figurázni is szoktam, például spirálban „zuhanni”, egy biztonságos magasságban pedig kihozni a spirálból az ernyőt. De a repülős igazi jutalma a kilátás, a panoráma, amit nem lehet megunni, mert minden repülés mást ad. Cegléden 600 méterig lehet felmenni, a felett a Liszt Ferenc Repülőtér légifolyosója van. Cegléd – bár nem a Budapest-léptékben, de azért – nyüzsgő város, de fentről ez nem látható-hallható. Csak a fenséges nyugalom, békesség, a kertjükben tevékenykedő emberek, a szántóföldön békésen legelésző állatok látványa, a természet szépsége…

FOTÓK madártávlatból Ceglédről itt…

Hasonló hírek

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Friss híreink

Összevesztek a TISZA jelöltjei?

A napokban váltak ismertté a TISZA választókerületi képviselőjelölt-jelöltjei. Meglepetést...

Digitális marketing stratégiák az egészségügyben

Manapság aligha lehet alábecsülni a digitális marketing fontosságát, különösen...

Tartós homlokzati megoldások építkezéshez és felújításhoz

Az épületek külső felületének kialakítása hosszú évekre meghatározza egy...

Mennyi ideig bírja egy elektromos autó akkumulátora?

Az elektromos autók akkumulátorai sok járműtulajdonos figyelmét lekötik, mivel...

Hárommilliárdos állami forrásból fejlesztik a ceglédi kórházat is

A kormány több mint hárommilliárd forintot biztosít hazai egészségügyi...