0.1 C
Cegléd
2025. november 27. csütörtök
spot_img

Kompenzációt kap Pest megye

A Pest megyei fejlesztésekre 80 milliárd forintot biztosít a kormány 2018-ig.

Átírta a kormány a Pest megyei fejlesztések ütemezését, így lehetőséget kapott arra a nemzetgazdasági tárca, hogy immár 2018-ig teljes mértékben elossza a 80 milliárdos keretet.

„Orvosolja” a nagy ütemkülönbséget a kormány

A június 13-án kelt 1295/2016-os kormányhatározat többek között azt rögzítette, hogy a következő időszaki éves költségvetési törvényekben a Pest megyei fejlesztések fejezetre mennyi költségvetési forrást kell biztosítania a Nemzetgazdasági Minisztériumnak. Eszerint idén 2 milliárdos, jövőre 14 milliárd forintos, 2018-2021 között pedig évente 16 milliárd forintos büdzséforrást kell arra a célra szánni (összesen 80 milliárdot), hogy a 2014-2020-as uniós ciklusban korlátozott EU-forrásokat kapó Pest megyei térséget, annak cégeit és intézményeit kompenzálja a kormány.

Ennek a menetrendnek a lefektetése amellett történt, hogy akkoriban és azóta is azt jelzi a kormány, hogy a 2014-2020-as időszakra járó EU-támogatások döntő többségéről szülessen meg a támogatói döntés 2018-ig, a kifizetésük nagy része pedig történjen meg 2019-ig.

Ehhez képest tehát jókora lemaradást mutatott volna annak a 80 milliárdnyi hazai forrásnak a kifizetési ütemezése, amelyet éppen az alacsony EU-támogatások miatti kompenzációként fizetnek ki. Ezt az ütemkülönbséget írta viszont át a múlt pénteki frissebb, 1517/2016-os számú kormányhatározat. Amint az alábbi táblázatban bemutatjuk: már idén 5 milliárd forintig vállalhat kötelezettséget az NGM a Pest megyei fejlesztésekre, majd jövőre további 25 milliárd forintnyit, 2018-ban pedig akár további 50 milliárd forintnyit is, és így 2018 végére elfogyhat a 80 milliárdos keret.

kompenzacio_pm

Átlépheti felfelé az éves korlátokat az NGM

A fenti frissebb kormányhatározat azt jelenti, hogy a 2017-es költségvetési törvény Pest megyei fejlesztések címsorában már rögzített 14 milliárd forintos kötelezettségvállalási felső korlátot egészen 25 milliárdig átlépheti a mostani felhatalmazással az NGM, 2018-ban pedig a 16 milliárdos plafon helyett akár 50 milliárd forintnyi új kötelezettségvállalást is tehet.

Érdemes megjegyezni, hogy a közép-magyarországi régiónak szánt uniós gazdaságfejlesztési források, azaz a VEKOP kb. 290 milliárd forintjának koordinálása az NGM-hez tartozik, így a friss kormányhatározatban logikus megoldás, hogy ennek a tárcának az illetékességét jelölte ki a kormány a Pest megyének szánt 80 milliárd forintos kompenzációs keret koordinálására is.

Éppen ezek miatt az NGM-hez fordultunk a friss kormányhatározat tartalmának értelmezése érdekében és Rákossy Balázs, a tárca európai uniós források felhasználásáért felelős államtitkára az alábbiakat rögzítette a Portfolio-nak:

A Kormány mostani döntésével felhatalmazást adott arra, hogy a 80 Mrd Ft-os „kompenzációs” keret terhére a nemzetgazdasági miniszter az éves költségvetési törvényekben szereplő (kifizetési) előirányzatokat meghaladó mértékben vállaljon kötelezettséget. Amennyiben az NGM él a felhatalmazással, és a megengedett maximális kötelezettségvállalási keretet teljesen kihasználja 2016-2018 között, akkor akár a teljes, 80 Mrd Ft-os keretre kötelezettséget vállalhat a 2018. évvel bezárólag. Hangsúlyozni kell azonban, hogy ez a felhatalmazás csak lehetőség: az NGM szükség szerint, a Pest megyei kompenzációs program előrehaladásának ütemében – a program keretében finanszírozandó fejlesztések és meghirdetett felhívások függvényében – fog dönteni arról, hogy milyen mértékben kíván élni ezzel a lehetőséggel.

Pályázni kell a keretre

Az utóbbi mondat kapcsán fontos tudni, hogy a friss kormányhatározat azt is rögzíti: „alapvetően pályázati úton, kivételesen indokolt esetben egyedi döntés alapján” lehet kiosztani a 60%-ban gazdaságfejlesztési célokra szánt 80 milliárd forintos kompenzációs keretet. Ezzel összefüggésben a kormányhatározat azt is előírja, hogy „minden egyes pályázati kiírás vonatkozásában önálló felhívás-előkészítő munkacsoportot”, illetve „a pályázati döntések vonatkozásában, valamint az egyedi támogatási kérelmek esetében konstrukciónként döntés-előkészítő bizottságot” kell létrehozni a meghatározott feltételek mentén.

Mindez tehát a gyakorlatban azt jelenti, hogy Orbán Viktor kormányfő stratégiai együttműködési megállapodást fog kötni a Kormány nevében a Pest Megyei Önkormányzattal a Pest megye Területfejlesztési Koncepciója 2014-2030 és a Pest megye Területfejlesztési Programja 2014-2020 című anyagok megvalósításához nyújtandó forrásokról. Ebben rögzítik majd a nyári kormányhatározattal összhangban lévő fejlesztési célokat is és ezekre kaphatják majd meg pályázati úton a támogatásokat a Pest megyei cégek, illetve az intézmények a fenti éves kötelezettségvállalási korlátok mellett.

Mi indokolta a felgyorsított kötelezettségvállalást?

Arra is rákérdeztünk, hogy miért tért el az eredeti nyári kormányhatározatban rögzített éves kötelezettségvállalási menetrendtől a kormány, azaz miért gyorsította fel a teljes 80 milliárdos keret leköthetőségét. Rákossy Balázs erre úgy reagált:

Az éves kifizetési előirányzatokat meghaladó mértékű kötelezettségvállalás lehetőségének megteremtése a Pest megyei kompenzációs támogatási program jobb tervezhetőségét és zökkenőmentes lebonyolítását szolgálja. A támogatási program keretében ugyanis olyan fejlesztések is finanszírozhatók, amelyek esetében a fizikai megvalósítás (kivitelezés) éveken is átnyúlhat, és emiatt a pénzügyi támogatás tényleges kifizetésére csak a kötelezettségvállalást (a pozitív támogatói döntés meghozatalát) követő naptári évben (vagy években) kerül sor. Mivel a 80 Mrd Ft-os támogatási keret kifizetésének éves ütemezése rögzített, az év(ek)en átnyúló fejlesztések esetében – a Kormány mostani felhatalmazásával – célszerű időben előrehozni a kötelezettségvállalást.

Rákossy Balázs, Vitályos Eszter és Szabó István az önálló Pest régió térképével

Miért kap kompenzációt Pest megye?

A túlfejlett Budapest megemeli az egész Pest megyei térség átlagos fejlettségi szintjét és így az uniós támogatási szabályok miatt abba a kategóriába csúszott át a központi régió, amely már kevesebb EU-támogatásra jogosult. Ez azért okozott problémákat, mert számos Pest megyei település hasonlóan alacsony fejlettségi szinten áll, mint a szegényebb nógrádi, vagy Bács-Kiskun megyei települések, de az EU-s támogathatósági szabályok miatt mégsem kaphatnak érdemi forrásokat.

A Versenyképes Közép-Magyarország (VEKOP) a teljes 7 éves ciklusra mindössze kb. 290 milliárd forintnyi fejlesztési forrást tartalmaz, ami nagyon kevés és ennek is 50%-át a magyar költségvetésnek kell állnia, azaz a más térségekre jellemző 15% helyett a központi régióban 50%-os a kötelező magyar társfinanszírozási ráta. Ez tehát már eleve megterhelőbb a magyar költségvetés számára, de jelentős területi egyenlőtlenségek miatt a Pest megyén belüli (Budapesten kívüli) cégek, illetve intézmények már régóta szorgalmazták a kompenzációt. Ezt már jópár hónapja megígérte a kormány, tavasszal pedig be is jelentette a 80 milliárdos keretösszeget, de a pontos elosztási szabályrendszer, illetve az ütemezés csak az elmúlt hónapokban vált ismertté.

A Pest megyén belüli jelentős fejlettségi különbségek, az uniós területi besorolási szabályrendszer (NUTS-II), illetve a támogathatósági szabályok együttesen abba az irányba terelték Pest megyét, hogy hivatalosan is kezdje el a leválást Budapestről. Ez tavaly ősszel el is kezdődött, de időigényes a végrehajtása, így a szétválasztás anyagi előnyeit Pest megye Budapesten kívüli része csak a 2020 utáni következő uniós támogatás ciklusban érezheti majd meg. Éppen ezt az addig tartó „anyagi űrt” hivatott kompenzálni a 80 milliárdos Pest megyei fejlesztési keret, igaz a friss fejlemény szerint nem feltétlenül vár a keret elosztásával 2021-ig a kormány.

pestmegye.hu | portfolio.hu
Fotó: pestmegye.hu

Hasonló hírek

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Friss híreink

Összevesztek a TISZA jelöltjei?

A napokban váltak ismertté a TISZA választókerületi képviselőjelölt-jelöltjei. Meglepetést...

Digitális marketing stratégiák az egészségügyben

Manapság aligha lehet alábecsülni a digitális marketing fontosságát, különösen...

Tartós homlokzati megoldások építkezéshez és felújításhoz

Az épületek külső felületének kialakítása hosszú évekre meghatározza egy...

Mennyi ideig bírja egy elektromos autó akkumulátora?

Az elektromos autók akkumulátorai sok járműtulajdonos figyelmét lekötik, mivel...

Hárommilliárdos állami forrásból fejlesztik a ceglédi kórházat is

A kormány több mint hárommilliárd forintot biztosít hazai egészségügyi...