Az elmúlt hónapokban számos kritika érte a vízszolgáltatást Cegléden a víz elszíneződése miatt. A kialakult helyzetről, az okokról és a megoldási lépésekről Dr. Harnos Szabolcsot, a BÁCSVÍZ Zrt. főtechnológusát kérdeztük.
– Milyen okok vezettek a vízminőségi problémák kialakulásához?
– A háttérben két nagy átmérőjű vezetéken történt csőtörés állt. Ezek következtében megváltoztak az áramlási irányok a vízhálózatban, ami felkavarta a vezetékekben lerakódott üledéket. Ez okozta a víz elszíneződését, amit sok fogyasztó jelzett felénk. A hibák elhárítása után helyreállt a normál üzemállapot, majd pedig kiterjedt hálózatöblítést hajtottunk végre. Ennek eredményeként örömmel mondhatjuk, hogy az utóbbi napokban vízminőségre utaló hibabejelentés vagy panasz nem érkezett hozzánk.
– Milyen állapotban van egyébként a ceglédi vízhálózat? Gyakoriak a csőtörések?
– A ceglédi hálózat állapota jobbnak mondható az országos átlagnál. A hálózati veszteség mértéke 11–14% között mozog, míg az országos átlag ennek majdnem a duplája. Májusban és júniusban összesen 19 hibát javítottak meg kollégáink a vízelosztó hálózaton. Ezek jellemzően bekötővezetékeket érintettek, ritkábban a fő gerincvezetéket.
– A mostani öblítés hosszú távon oldja meg a problémát?
– A víztisztítási technológia kapacitása sajnos nem elegendő ahhoz, hogy a város teljes vízigényét 100%-ban tisztított ivóvízzel elégítsük ki. Jelenleg a vízműtelepen található két mélyfúrású kút vize kerül a tisztítási technológiára majd a tisztavíz tárolókból nyomásfokozó szivattyúk segítségével az elosztóhálózatba, víztoronyba. A vízigényeknek megfelelően a kútsor vize – ahol 4 db mélyfúrású kút áll rendelkezésre – fertőtlenítést követően közvetlenül kerül az elosztóhálózatba. A nyersvízben a vas és a mangán koncentrációja meghaladja a határértéket, ezért fontos a megfelelő szűrés.
A víztisztítási folyamat során:
1. Kálium-permanganát segítségével oxidáljuk a vas- és mangánvegyületeket.
2. Ezután homokszűrők fogják fel az oxidált részecskéket.
3. A végső lépés a fertőtlenítés, amit klór-dioxiddal végzünk, még a víztározók előtt – így biztosítjuk a mikrobiológiai biztonságot.
Ahhoz, hogy minden felhasználónk kizárólag ilyen módon tisztított vizet kapjon, elkerülhetetlen a víztisztító kapacitás bővítése, a víztárolók felújítása, a gépészeti berendezések korszerűsítése és a kútsor vizének beforgatása a tisztítási technológiára. Ismereteink szerint ezek a beruházások pályázati forrás bevonása nélkül nem valósíthatók meg.
– Vannak olyan további lépések, lehetőségek melyek a nagyobb beruházás megvalósulása előtt javíthatnak a helyzeten?
Még idén ősszel egy innovatív, úgynevezett légdugós hálózattisztítást fogunk végrehajtani a legnagyobb átmérőjű vezetékszakaszon. Itt a hagyományos vizes öblítés nem alkalmazható, mert nincs elegendő vízmennyiség a kellő hatás eléréséhez. Ez az új módszer várakozásaink szerint célzottabb és hatékonyabb tisztítást tesz lehetővé. Emellett vizsgáljuk, hogyan lehetne intenzifikálni a meglévő víztisztító rendszert, hogy minél nagyobb részarányban tisztított víz szolgálhassa ki Cegléd teljes vízigényét.
– Zárásként mit üzennek a ceglédi fogyasztóknak?
Célunk változatlan: hosszú távon is kiváló minőségű, biztonságos ivóvizet biztosítani minden lakossági és ipari felhasználónk számára. Köszönjük Cegléd lakóinak a türelmét és megértését, amit az elmúlt időszakban tanúsítottak. Amennyiben bármilyen vízminőségi problémát tapasztalnak, kérjük, jelezzék azt hét bármely napján folyamatosan elérhető műszaki hibabejelentő vonalunkon az alábbi ingyenesen hívható telefonszámon: +36 80 200 423