16.7 C
Cegléd
2025. október 31. péntek
spot_img

Munkára tanítja a gyerekeket

– Valóban elég nagy visszhangja volt a helyi sajtóban a múzeum felújításának.

– Nem nekem, vagy a gyerekeknek kell a sajtónyilvánosság, hanem az ügynek, hogy minél több munkát tudjunk nekik szerezni. A szakmunkásképzésnek az a lényege, hogy munkára tanítjuk a gyerekeket. Felnőtt egy olyan generáció, aki már az apjától sem a munkát látta. Náluk nincs reggel tülekedés a fürdőszobában, hogy eredj arrébb sietek dolgozni. Azt látom, hogy ugyan ezek a gyerekek nem szeretnek iskolába járni, de dolgozni jönnek. Az elmúlt évben 12 gyereket szabadítottunk fel, és 9-et úgy elkapkodtak, mint annak a rendje. Messzebbre időben nem tudom őket követni, de fél év elteltével mind a szakmában voltak. Persze nem mind ilyen, aki nem akar dolgozni, az elmehet. De van olyan tanoncom, akire nagyon büszke vagyok: figyelt, tanítható volt, jó szakember lett és ma 180 ezer forintot tesz le otthon az asztalra. Nem pusztába kiáltott szó tehát a gyerekekkel foglalkozni, meg kell tanítani őket dolgozni. Ebben az évben is 25 tanulónk iratkozott be elsőbe és értelmes, okos gyerekek, jó alapanyag.

– Mi a titka, hogyan lehet megtanítani őket dolgozni, ha nem láttak példát maguk előtt?

– Volt egy V. Pista nevű oktató, ő csak roma srácokkal dolgozott, de nem volt azokkal soha semmi baj. Úgy nőttek a kezük alatt a házak, mint a gomba. A lényeg, hogy meg legyenek fizetve, meg legyenek tanítva a munkára és meg legyen követelve tőlük a minőség. Ha naponta megköveteljük az időben érkezést és a jó munkát, akkor nincs semmi baj, szárnyalni tudnak. A gyerekek egyébként motiválhatók: a 3 éves képzés alatt tanulmányi és gyakorlati ösztöndíjat is kaphatnak, a 140 órás nyári gyakorlat keretében pedig jutalmat. 

– Felújítandó épület még bőven akad, mi a következő terve?

– Jelenleg a vasútállomás főnökével tárgyalunk az aluljáró festéséről, de dolgozni fogunk a Dobmúzeumnál is. Éppen megnézni voltam a Szabadság téri épületet, amikor megláttam a könyvtárat! Hát van itt munka bőven. Nyilvános fórumon is felvetettem, hogy kérjük, hogy támogassanak minket azzal, hogy munkát adnak. Tapasztalatom, hogy kikerülnek a gyerekek az iskolapadból és nem lehet hasznukat venni. A maszek világ pedig olyan, hogy nem fogják neki megtanítani újra a szakmát, nekik arra van szükségünk, hogy gyakorlott, ügyes szakemberek kerüljenek ki a padból. Ezért tudatosan kellene alkalmazni a városnak a Bem és a Gubody iskolák festő- és kőműves tanulóit, amihez persze rendet, fegyelmet tartó oktató is kell. De tanulókkal dolgozni tripla haszon. Egy, hogy már diákként értéket hoznak létre a városban, a másik, hogy gyakorlatot szereznek, a harmadik, hogy aki dolgozik valamiért, az utána meg is becsüli. Van erről egy történetem: a Gubody parkban felújítottuk a padokat, a székelykaput. Azóta a gyerekek „felügyelik” a parkot. A múltkor az egyik tanulónk oda is ment egy fiatalhoz, megfenyegette, hogy felpofozza, ezzel a szóval: „Hej, nem azért csináltam én ezt a padot, hogy te összedisznólkodd!”


Fotó: Kovács László a Kossuth Múzeum külső homlokzatának felújítása után tanulóival: Bari Márióval, Herceg Zoltánnal, Komáromi Rolanddal, Mezei Péterrel, Varga Gergővel és Éles Tibor osztályfőnökkel

Hasonló hírek

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Friss híreink

Esküvői nyílt nappal debütál a Páva Kúria Rendezvényház

A Páva Kúria Cegléd egyik legkülönlegesebb és legújabb rendezvényhelyszíne...

A csóknál nem a technika a lényeg, hanem az érzések

A randizás egyik legizgalmasabb része mindig az, amikor elérkezik...

Céginformációs oldalak: melyik a megbízható forrás?

A mai üzleti világban a megfelelő információ megszerzése kulcsfontosságú...

Te is mindig fáradtan ébredsz?

Gondoltál már arra, hogy nem az alvás mennyisége a...

Hogyan biztosíthatjuk szivattyúrendszereink hosszú távú hatékonyságát?

Gondolt már arra, milyen költséges lehet, ha egy medence...