7.7 C
Cegléd
2025. október 28. kedd
spot_img

Sikeres főszerepe: az élete

Egykori szerepálma volt Ibsen drámájának hőse, Peer Gynt (később el is játszotta a Nemzeti Színházban), aki utakat, célokat, álmokat keres. A ceglédi származású színész olyannyira azonosult ezzel a létrendeltetést megtalálni akaró szellemiséggel-lelkiséggel, hogy hitvallása lett. Sőt: ezt a témát választotta a Magyar Művészeti Akadémián tartott székfoglalójának is, amelynek címe: Peer Gynt élete – az én életem. Ebből az ihletésből állította össze egyik önálló estjét Csoóri Sándor műveiből. (Párbeszéd a sötétben) Felfogására rímel a költő gondolata: „Százfelé indulásom: egyetlen indulás csak.” Ezt a százfelé indulást, de mégiscsak egyfelé haladást kísértem végig RÁTÓTI ZOLTÁN Jászai Mari-díjas, Érdemes Művésszel a Kossuth Gimnázium öregdiákjainak körében.


*

– Legutóbbi nagy szerepedre utalok: Jean Cocteau: Szent szörnyetegek, Nemzeti Színház. A darabbeli vezető színész, Florent nem szeret nyilatkozni. Te sem: „Nem szeretek magamról beszélni” – idézlek.  Akkor most?…

– De ha őszinte érdeklődést érzek…

– Ezért és így kérdezlek. S egy „testreszabott” ötlettel. Itt van két üveggolyó.

– Gyermekkoromban nagymamámtól kaptam néhányat. Gurítgattam, ütköztettem őket, és a hangokra színes világról álmodoztam. Azóta is gyűjtőjük vagyok, sok száz van belőlük.

– Ezt a két golyót összeütköztetem. A koccanás előrelendíti az elsőt. A te életedben, művészi pályafutásodban is előfordultak ütközések – külsők és belsők, pozitívak és negatívak -, ezek mozdítottak mindig tovább.

– Találó.

– A lázadó kamaszt a szigorú apa „koccantotta” helyre.

– Valóban „ütköztünk” néha. Nagy lelke volt, de a nevelésben az ő akarata érvényesült. Csavargás helyett dolgoznom kellett a hobbitelken. Utólag hálás vagyok érte, mert megtanultam a munka értékét. A zeneiskolában hegedűre írattak be, pedig én szinte gyűlöltem ezt a hangszert. Később sikerült leadnom, utána sportoltam az ifi vízilabdacsapatban.

– Érettségi után a bölcsészkarra vagy a katonatiszti főiskolára gondoltál. De jött egy jó ütemű lökés.

(Felhangzott egy korábbi rádiós beszélgetésünk felvétele. Akkor Velkey Imre tanár urat „csempésztük be” telefonon. Ő felidézte azt a középiskolai szónokversenyt, amelynek sikere után Zoli a színészet felé kezdett kacsingatni. Most a művész nagyon meghatódott.)

– Mindjárt levegőt veszek. Nehéz megszólalnom. Ha Imre bácsi nem állt volna mögém, nem lehetnék most itt ebben a minőségemben. Készültem egy verssel – az ő kedvence volt, ezzel mentem a felvételire is -, de majd később…

– Elsőre felvettek a színművészetire, mégis ott akartad hagyni.

– Merev, görcsös voltam. De két kitűnő tanárom, Horvai István és Kapás Dezső bízott bennem, segített. Diploma után Iglódi István hívott a József Attila Színházba. Bár ott kitűnő szerepeket kaptam – játszottam például Törőcsik Marival is -, de „beszorultam” a zenés vígjátékok bonviván szerepkörébe. Ez és a hasonló műfajú tévéjátékok sora meghozta ugyan hamar az ismertséget, ám én alapvetően drámai alkat vagyok, ilyen karakterekre vágytam.

– Egy kis bulvár… A szerelmes szépfiúi megjelenés miatt a női szívek vadászának tartottak.

– Ez túlzás volt. Hidd el: az én szívemet is többször darabokra törték, úgyhogy egál a könyvelésben. De mielőtt folytatnánk a beszélgetést, elmondom Velkey tanár úr tiszteletére és emlékére a verset.

(Mély csend és könnyező szemek kísérték Sinka István: Anyám balladát táncol című költeményének lélekből fakadó előadását. Az eszmélő tapsot a művész hangja csitította el.)

– Kaposvári kitérő után a Józsefvárosi Színházhoz, a későbbi Budapesti Kamaraszínházhoz kerültem. Annak különösen örültem, hogy ott negatív figurákat is megszemélyesíthettem. S rendeztem is: Háy János Vasárnapi ebéd című darabját. De – a bemutató másnapján lakat került a színházra.

– Ez – lásd golyók! – megint előrébb vitt.

– Schwajda György igazgató, rendező, atyai jó barátom 2002-ben meghívott az új Nemzeti Színházhoz. Ez nagy rangot jelentett, a Nemzeti-státus a beérkezés jelképe, így értékelték ezt a szüleim is. De igazgatóváltás következett: Jordán Tamás, majd Alföldi Róbert más szellemiséget képviselt, mint én.

– Ezért léptél új földre 2006-ban.

– Magyarföldre, a legszebb nevű magyar faluba. Beleszerettem ebbe a kis zalai településbe. Lankák, erdő, sok zöld… Úgy éreztem, hogy ott lelassul az idő a városi pörgésből kimenekülve. Néha viszont belém nyilallt a rossz érzés: hűtlen lettem Ceglédhez? Nem! Most is, idefelé jövet felidéztem a régi kalandozások színhelyeit: a református templom mögötti kert, az Iskola utca játékok, lobbanó szerelmek tanúja.

– De egy művész miért lett polgármester?

– Azért, mert ott látható, közvetlen eredménye volt annak, ha egy fűszálat is arrébb tettem. A két kezemmel építkeztem: haranglábat, fatemplomot, saját faházat őrségi stílusban. Aztán nagy erejű el-, illetve kihívás érkezett: pályázatot írtak ki a kaposvári Csiky Gergely Színház igazgatói posztjára. Elnyertem, 2010-től 2016-ig vezettem a teátrumot. Hamar rá kellett jönnöm: a Kaposvár-jelenség (kísérletező színház) már a múlté, én népszínházat terveztem. A régiekkel való küzdelemben sok sebet adtam és kaptam. Fiam születése után mondtam le.

– Gyerekhangok a folyosóról. Itt van a családod.

– Köszönöm, hogy lehetőséget adsz a bemutatásukra. Öt gyerekünk van: a feleségem előző házasságából három (Ádám, Marci és Bernadett), aztán két Rátóti: Gergő hároméves, Emese másfél éves. Feleségem, Krisztina – a sors adta nekem ezt a csodálatos asszonyt.

– 2016: ismét a Nemzeti Színház.

– Vidnyánszky Attila hívott, nagy örömömre. Vele hasonlóan gondolkodunk az életről, a színházról; jó barátom. Azt valljuk, hogy a művészetnek nem megváltani kell a világot, hanem fenntartani. A színház az emberi lélek műhelye.

– Elhoztad a gitárodat. A színházi dramaturgia szerint ennek meg kell szólalnia.

– A zene, a zenélés, a komponálás szorosan hozzátartozik az életemhez, bármilyen kibékíthetetlen viszonyom volt gyermekkoromban a hegedűhöz. Saját zenekarom a Neil Young Sétány, sokat koncertezünk, Cegléden is felléptünk már néhányszor. Szólólemezem a Csodalépés, a dalokat én szereztem, szövegíróm Müller Péter Sziámi.

(A dal minden hangja egy-egy szívdobbanás volt.)

– Van egy szép mondás: Aki zenél, az imádkozik.

– Konzervatív beállítottságú vagyok. Gera Zoltán kollégával sokat beszélgettünk a létezés titkairól. Elmélyülök a meditációban is. Átalakult bennem Isten addigi képe.

– Goethe Faust-jából idézek: „Két lélek lakozik keblemben”.  Alaptermészeted a türelmetlenség, mégis bölcs vagy.

– Hízelgő a bölcs minősítés, de én inkább azt mondom, kiegyensúlyozott, megfontolt lettem.

– Érett férfi, nagy színész vagy – gyermeki bizalmat adsz és vársz.

– Ha nem bíznak bennem, én tehetségtelenné válok; ha nem szeretnek, bezárkózom. S hogy én mennyit adok vissza? Sokáig keveset… Ezért volt két válásom. Most már azonban sokat.

– Népszerű vagy, mégis elzárkózol a (sajtó)nyilvánosság elől.

– Színészi létemet szigorúan elválasztom a magánéletemtől. Ezért nagyon ritkán beszélek a színházon kívüli dolgaimról. Ez itt most más helyzet: szívesen válaszolok a kérdéseidre – barátok közt baráti hangnemben. Soha nem használtam fel civilként – társaságban, vitákban, udvarlásban – a darabokban elhangzó találó, szép mondatokat. Nem vagyok büfészínész, de a humort szeretem.

– Idézek a művészeti akadémián tartott székfoglaló beszédedből: „Önmagamat méregettem a szerep erényein és gyarlóságain keresztül. A szerep vizsgálata egyben a színész önvizsgálata. A kérdések addig ismétlődnek, amíg a válasz meg nem születik: mi az ember, mi az én, lehet-e önmaga, mi a hivatásom, ki vagyok én?” Ha ezekre most mind választ kérnék …?

– A filozofikus okfejtésnek ebben a komoly tartalmú, ám mégis oldott hangulatban nincs helye. Örök tépelődés él bennem – megtalálni „a lényeget’. Hamvas Béla szerint az életnek nem célja, hanem értelme van. S hogy mi ez? Talán én megtaláltam magamnak: a befelé, önmagunkba figyelés, élés csöndjének békéje. Ki-mi vagyok én? Kilencvennyolc százalékban ki tudom már mondani: az vagyok, aki-ami most vagyok. Már fel tudom vállalni magam, a Biblia szavai szerint: „Én vagyok, aki vagyok.”

(A művész a beszélgetés végén egy Neil Young-dalt adott elő, amelynek egyik sora így hangzik: „Hagyj fénylő jelet!” Rátóti Zoltán ezt megteszi.)

Koltói Ádám

Hasonló hírek

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Friss híreink

Te is mindig fáradtan ébredsz?

Gondoltál már arra, hogy nem az alvás mennyisége a...

Hogyan biztosíthatjuk szivattyúrendszereink hosszú távú hatékonyságát?

Gondolt már arra, milyen költséges lehet, ha egy medence...

Hőlégballonozás: a céges rendezvények új dimenziója

Sok vállalat számára kihívást jelent olyan programokat találni, amik...

Megszületett Ungvári Miklós és Demeter Dóra gyermeke

Örömteli hírt osztott meg vasárnap Ungvári Miklós olimpiai ezüstérmes...

A Lifemed várólista nélküli, új és megújuló szolgáltatásai

Pacemaker ambulancia Szakrendelésünk a pacemakerrel és ICD-vel élők számára nyújt...