12.1 C
Cegléd
2025. április 24. csütörtök
spot_img

Tanulható a gyermeknevelés

Még friss a hír, hogy a ceglédi középiskolás „Tőzsdeguruk” csapata egy versenyen szép sikert értek el, s nyilatkozatuk szerint: „Felnőtt életünk pénzgazdálkodását alapoztuk itt meg, ha mégis pénzemberek leszünk, akkor hatalmas lépést tettünk annak elérése érdekében.” Tanulmányok jelentek meg arról, hogy hány tízezer középiskolás tanulta már meg a pénzkezelés alapszabályait. Az indokolás: ne legyen olyan diák, aki úgy hagyja el az iskolapadot, hogy nincs tisztában az alapvető pénzügyi fogalmakkal. Amikor 1990 nyarán Losonczi Ágnes szociológus felszólalt az I. Családkongresszuson, azt mondta: „Régi példám, hogy az autóvezetéshez elég alapos vizsga kell… Ugyanakkor anyává és apává válni készületlenül is lehet, se műszaki, se KRESZ, se gyakorlat, miközben értelmi és érzelmi analfabétizmus uralkodik e téren.” 1)  

Sokan mondják, hogy régen sem kellett a szülővé válást tanítani. Valóban nem, mert a szülői, nagyszülői minták és példák voltak a tanítómesterek. Együtt laktak, vagy közel voltak egymáshoz a generációk, volt, akiktől ellesse a fiatal a családi élet, a gyermeknevelés fortélyait. Átlátható volt a világ már a kisgyermek számára is. Ma ez nem így van, nincsenek annyit a szülővel a gyerekek, ez a világ kicsit elidegenedett számukra. A leendő anyáknak, apáknak tehát sokat kell tudniuk a kisgyerekről, a vele való bánásmódról.

Egy magyar tanítónő, aki 1903-ban telepedett le Angliában (ottani egyetemi tanár vette feleségül), egy magyarul megjelent kötetben számolt be az angol nevelési tapasztalatokról. 2) „Tanulnak a szülők Angliában – írja -, gyermeknevelést tanulnak, mert az állam kérlelhetetlenül odavágta az igazságot: az átlagos szülő azért vél mindent tudni a nevelésre vonatkozólag, mert rendszeresen voltaképp jóformán semmit sem tud róla. A természet gyönyörű ösztönével bizonyára kitalál sok jót, de tudatossá ritkán válnak előtte lélektani, metodikai, pedagógiai igazságok. Tanuljon tehát a szülő maga is, mielőtt az iskolát tanácsadásban részesítené.”- Így történt ez Angliában már száz évvel ezelőtt!

Thomas Gordon kaliforniai pszichológus kötete (P.E. T. A szülői eredményesség tanulása) írja a bevezetőben: „A szülőket vádolják, de nem képezik. Évente sok millió új anya és apa „veszi fel” azt a munkát, amely a világon talán a legnehezebb: hazavinni egy csecsemőt, aki majdnem teljesen magatehetetlen, viselni minden felelősséget testi és lelki egészségéért, és úgy nevelni, hogy tevékeny, együttműködő és hasznos polgárrá váljon. Van-e ennél nehezebb és igényesebb munka? És hány szülőt tanítottak meg rá?” – Nálunk is letisztult a felismerés: tenni kell valamit. (Budapesten már évek óta szervezik a „Segítség, Anya vagyok!” tanfolyamokat.) Kutatások alapján az is kiderült, hogy Magyarországon egyre több a személyiségzavaros ember (Ozsváth Károly orvos-pszichológus).  Olyan, aki környezetének azért terhes, mert önző, társait csak eszközként használja. Az okok a gyermekkorra vezethetők vissza. Ha valaki gyermekkorában nem kapott elég szeretetet, szeretet-éhség alakulhat ki benne. Mivel ez az igénye kielégíthetetlen, a legtöbb kapcsolatban csalódik, gyötrődik, másoknak is szenvedést okoz. Azok a hatások ugyanis, amelyek gyermekkorunkban érnek minket, halálunkig hatnak, és az élet minden területén érvényesülnek. 

Milyen kár, hogy elfelejtettünk mesélni, énekelni, mondókázni, verset mondani gyerekeinknek, vagy együtt „butáskodni” dögönyözés, csúszás-mászás, bújócskázás közben.

Ha már gyermekünk anyává, apává vált és valamit elrontottunk, késő lesz Diane Loomans nevelési útjelzőit felidéznünk: „Előbb az önbizalmát építeném, aztán a házamat. Példálózás helyett példát mutatnék. Kevesebbet beszélnék a hatalom szeretetéről, és többet a szeretet hatalmáról.” 

Főként azt szerettem volna bizonyítani, hogy valóban szükség van a szülővé nevelésre. Igen, régen ilyen nem volt, az idősebb szülők segítették a fiatalokat, elfogadták az ő tapasztalataikat, élt a tradíció. Sok családban – valamiért – megszakadt ez a hagyomány. Aki mindig útban volt, aki a maga életét, mint „fölösleges” életet élte meg, aki teher volt a szülei nyakán, hogyan tudna jó szülővé válni? Ha szociálisan örökli a szeretetlenséget, nem tudhatja milyen a szerető szülő, mert nem volt számára pozitív minta, modell. De mindez megtanulható! Bizony, néha könyv is kell hozzá, ám a legjobb tanítómester a jó példát mutató szülő, a család. Csak azután tud segíteni az óvoda, az iskola. Túl azon, hogy végre, az új tantervek tágabb keretet adnak az ismeretszerzésre, a leendő szülők, a ma fiataljai bizonyára érzik: ez a tanulás számukra erkölcsi parancs!

Cikksorozatunk következő részében a gondoskodásról, a rejtett érzelmi elhanyagoltság jelenségéről, következményeiről lesz szó.


1) Családkongresszus. Kiadja a Nagycsaládosok Országos Egyesülete Bp. 1991.

2) Gineverné Győri Ilona: Angolok. Bp. 1914. Révai

Hasonló hírek

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Friss híreink

Az április az önkéntesség jegyében telt az Infineonnál

Magyarország legnagyobb teljesítmény-félvezetőket gyártó vállalata, az Infineon Technologies Cegléd...

Húsvéti csoda

Húsvét ünnepén egy cica megmentéséért fogott össze egy lelkes...

Illegális szemétlerakó mérgezi az Ugyer dűlőit

Óriási mennyiségű illegális hulladék gyűlt össze Cegléd határában, a...

Hamis aranytömbökkel csapták be áldozataikat

Hamis befektetési arannyal vertek át vásárlókat három öcsödi férfi...

Beépíthető hulladéktárolók a szemét diszkrét kezelésére

A lakásban kiemelt jelentőséggel bíró hely a konyha, hiszen...