6.1 C
Cegléd
2024. október 16. szerda
spot_img

Du vs. So

Előző számunkban Vágó Katalin művészettörténész számolt be arról a felolvasó és vitaestről, melynek folytatása március 2-án, vasárnap 17 órakor lesz a FIAM-házban, Somos Gyula festőművész szervezésében.

Két héttel ezelőtt három holland művész, publicista tollából olyan fejtegetéseket hallhatunk, melyek nem mondták ki egyértelműen, de sejtették, hogy a huszadik század elején zajló avantgarde törekvések és az azóta befutott művészek munkái közül (melyeket komoly elismerés övez világszerte) nem kevés értéktelen. Úgy is mondhatnánk, hogy nem művészet. Már az első hozzászólások is megosztották a közönséget, például a fényképezőgéppel lehet-e olyan képet készíteni, mely művészi.  Fontolgattuk:  tulajdonképp mi a művészet. Ha valamit aukción megvesznek többezer dollárért, vagy internetes oldalon „fine art” címszó alatt helyeznek  el  az már az? Ha az alpolgármester nyitja meg a a tárlatot, akkor a kiállító festőművész? Hitelesíthet-e  egy tárgyat, hogy Marcell Duchamp beviszi egy tárlatra, miután egyszerűen megvette  a boltban és címet adott neki. Somos Gyula szerint valószínű: utóbbi nem művészet, az extravágáns Duchamp egyébként is csak viccnek szánta. Meg kell említeni, hogy a XX. század első harmadában pszichoanalízis divatos volt, emberi és tudományos párhuzamok is felmerülnek e „ready made” műalkotással. Másrészt viszont mindenki, aki hírnevet akart az elmúlt évszázadban(Dali, bécsi akcionista, graffitis), bátran nyúlt a „botránycsinálás” módszeréhez. Ha számonkérték, magabiztosan kérdezett vissza: a dadaistáknak lehetett?

Megérteni  a kulturális folyamatokat nem könnyű.  A szocialista érában csak az újkor végéig tanultunk művészettörténetet, tiltások és a szoc. reál eröltetése  nehezítette a tájékozódást. Így az is látható, hogy idegenkedik közvélemény a kortárs művészettől. Hogyan értheti meg  2000 év keresztény művészetét, aki nincs tisztában a Bibliával, még kevésbbé az ilyen ihletésű alkotások szimbolikájával.  A huszadik század képi poénjai legtöbbször pont ezekre a műtárgyakra reagálnak.  Somos Gyula  a Hal ikonográfiája (Iktiológia) című előadásával február 22-én, szombaton a FIAM-házban, majd  27-én, csütörtökön 16.30-kor a budapesti  Párbeszéd házában  és  március 2-i alkalommal igyekszik segíteni az ódon  és friss műtárgyak megfejtését.

És hogy a fotóművészetről is kiderüljön, hogy alkalmas akár szakrális témájú,  mai megfogalmazású megnyilatkozásra, tisztelettel ajánlom figyelműkbe a Kossuth Lajos Gimnázium Dísztermében rendezendő kiállítást.  A túrkevei  Kiss Imre , Norvégiában dolgozik kamionsofőrként, 2011-től Baán Katalin fotóművész, a MAFOSZ alelnöke segíti a fényképezésben. Tárlata február 28-án, pénteken 17  órakor nyílik „Jöjjön el a Te országod” címmel.

Hasonló hírek

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Friss híreink

Cegléd “reménységei”

Az immár hagyományosan megrendezett Reménységek Kupáján 4 játékossal szerepelt...

A németországi költöztetés is történhet zökkenőmentesen

Az utóbbi években azt tapasztalhattuk, hogy egyre több ember...

Hajnali sokaság az iskola udvarán

Két ceglédi iskolából (Unghváry és Bem) több mint 100...

Tisza sziget Cegléden

Október 4-én került sor a Tisza Szigetek találkozójára Nagykőrösön,...

Megy vagy marad?

Október 10-én tesz esküt és kezdi meg munkáját a...