Előző számunkban Vágó Katalin művészettörténész számolt be arról a felolvasó és vitaestről, melynek folytatása március 2-án, vasárnap 17 órakor lesz a FIAM-házban, Somos Gyula festőművész szervezésében.
Két héttel ezelőtt három holland művész, publicista tollából olyan fejtegetéseket hallhatunk, melyek nem mondták ki egyértelműen, de sejtették, hogy a huszadik század elején zajló avantgarde törekvések és az azóta befutott művészek munkái közül (melyeket komoly elismerés övez világszerte) nem kevés értéktelen. Úgy is mondhatnánk, hogy nem művészet. Már az első hozzászólások is megosztották a közönséget, például a fényképezőgéppel lehet-e olyan képet készíteni, mely művészi. Fontolgattuk: tulajdonképp mi a művészet. Ha valamit aukción megvesznek többezer dollárért, vagy internetes oldalon „fine art” címszó alatt helyeznek el az már az? Ha az alpolgármester nyitja meg a a tárlatot, akkor a kiállító festőművész? Hitelesíthet-e egy tárgyat, hogy Marcell Duchamp beviszi egy tárlatra, miután egyszerűen megvette a boltban és címet adott neki. Somos Gyula szerint valószínű: utóbbi nem művészet, az extravágáns Duchamp egyébként is csak viccnek szánta. Meg kell említeni, hogy a XX. század első harmadában pszichoanalízis divatos volt, emberi és tudományos párhuzamok is felmerülnek e „ready made” műalkotással. Másrészt viszont mindenki, aki hírnevet akart az elmúlt évszázadban(Dali, bécsi akcionista, graffitis), bátran nyúlt a „botránycsinálás” módszeréhez. Ha számonkérték, magabiztosan kérdezett vissza: a dadaistáknak lehetett?
Megérteni a kulturális folyamatokat nem könnyű. A szocialista érában csak az újkor végéig tanultunk művészettörténetet, tiltások és a szoc. reál eröltetése nehezítette a tájékozódást. Így az is látható, hogy idegenkedik közvélemény a kortárs művészettől. Hogyan értheti meg 2000 év keresztény művészetét, aki nincs tisztában a Bibliával, még kevésbbé az ilyen ihletésű alkotások szimbolikájával. A huszadik század képi poénjai legtöbbször pont ezekre a műtárgyakra reagálnak. Somos Gyula a Hal ikonográfiája (Iktiológia) című előadásával február 22-én, szombaton a FIAM-házban, majd 27-én, csütörtökön 16.30-kor a budapesti Párbeszéd házában és március 2-i alkalommal igyekszik segíteni az ódon és friss műtárgyak megfejtését.
És hogy a fotóművészetről is kiderüljön, hogy alkalmas akár szakrális témájú, mai megfogalmazású megnyilatkozásra, tisztelettel ajánlom figyelműkbe a Kossuth Lajos Gimnázium Dísztermében rendezendő kiállítást. A túrkevei Kiss Imre , Norvégiában dolgozik kamionsofőrként, 2011-től Baán Katalin fotóművész, a MAFOSZ alelnöke segíti a fényképezésben. Tárlata február 28-án, pénteken 17 órakor nyílik „Jöjjön el a Te országod” címmel.