Az elmúlt hetekben az ország sok pontján okozott gondot a szokatlanul nagy mennyiségű, hirtelen lezúduló csapadék. Miközben a hírek arról szóltak, hogy településeket zárt el a külvilágtól az özönvízszerű esőzés Cegléden is vizsgázott a város csapadékvíz elvezető rendszere, amely az elmúlt években nálunk is sok problémát okozott. Úgy tűnik, – egy-két problémás területtől eltekintve – jól vizsgázott a rendszer. A legutóbbi nagy felhőszakadás során 6 nap alatt leesett 150 mm csapadékot is elvezették a város frissen rendbetett árkai, csatornái. Ehhez az kellett, hogy az elmúlt hetekben, a eddigi legproblémásabb területeket felmérték és rendbetették a Várvag Kft munkatársai, 200 közmunkás bevonásával. Erről Czesznak Tamás, a Várvag Nonprofit Kft. ügyvezetője számolt be lapunknak.
– Folyamatosak a karbantartási munkálatok, ezért nincsenek komoly problémák. Száz százalékos ugyan soha nem lesz a csapadékvíz elvezető rendszer, de igyekszünk lépést tartani, ami különösen a nagy keresztmetszetű árkoknál nem könnyű. A szükséges munkák – ároktisztítás, mélyítés, gaztalanítás – miatt az eddig kritikus helyszíneken is megfelelően működött az elvezető rendszer. Jó hír, hogy ebben az időszakban összesen két bejelentés érkezett csapadékvíz probléma kapcsán. Nyilván a hirtelen jött esőzéssel nem tudunk mit kezdeni. Ahhoz az egész rendszert át kellene építeni sokkal nagyobb befogadóképességűre, hiszen a keresztmetszet adja meg, hogy adott idő alatt, mennyi víz tud elfolyni. Úgy gondolom, összességében hatékony volt az a nagy területen végzett munka, amellyel sikerült a nagyobb belvizeket elkerülni.
Czesznak Tamás elmondta, az önkormányzat megbízásából a Várvag Kft a közmunkásokkal a kézi erővel végezhető munkákat, a gépi erővel végzett feladatokat pedig – mint például az átereszek átvomázása, vagy a markolóval történő beavatkozások – az Elastic kft végezte el. – Együttműködünk az Állami Közútkezelővel is a kezelésükben lévő utak csapadékvízelvezetése ügyében, így készült el a Budai útnál az ároktakarítás. Fontos megemlítenem, hogy a lakosság is tehet a belvízveszély elhárításáért, vagy éppen ellene. Tavaly tavasszal például sikerült kikotorni a G1-es csatornát, azonban idén már megint megszámlálhatatlan gumit és sok más eltömítő szemetet, sőt babakocsit szedtünk ki belőle. – tette hozzá az ügyvezető.
A képen kerékpárosok próbálnak átjutni a Malomtó szélen 2010-ben egy hirtelen jött eső után. (Fotó: Krizsán Ervin)