Különszedték és rangsorolták az eredmények alapján az állami, egyházi, alapítványi iskolákat, majd külön listába tették a gimnáziumokat, szakközépiskolákat, szakiskolákat. Ahogy olvasgatom a listákat, egyszer csak szemembe ötlik, hogy a Tíz legeredményesebb szövegértést fejlesztő iskola közül a mi sulink lett az első helyezett.
Ez úgy értendő jelen esetben, hogy az ország legjobb szövegértés-fejlesztő középiskolái nem azok, ahol a diákok szövegértésének szintje legmagasabb, hanem ahol az oktatási hatékonyság a legnagyobb: a beérkező gyerekek a legnagyobb fejlődési lehetőséget, hozzáadott értéket kapják. A hozzáadott érték típusú megközelítés esetében tehát a fejlődésen van a hangsúly – a mi esetünkben a szövegértési kompetencia területén mi értük el a legnagyobb fejlődést. Ha úgy vesszük az, amit értékeltek, az a két felmérés között megtett rögös út, ahol a gyerekek tanultak, fejlődtek, ahol a tanárok sokat dolgoztak velük-értük.
A sok munka végül valahol megtérült: a gyerekek jobb teljesítményt nyújtottak, mint korábban – a siker nekik is köszönhető. Külön öröm számunkra, hogy ebben az értékelésben a mi munkákat is elismerik, főként, hogy manapság nem sok elismerésben vagy köszönetben van része a pedagógusoknak. Jó érzés, hogy látható nyoma van, hogy jól csináljuk, amit csinálunk, hogy jó tanárok vagyunk. Köszönöm a kollégáimnak lelkes, kitartó, áldozatos, kemény és eredményes munkájukat, és gratulálok ehhez a szép sikerhez!