10.1 C
Cegléd
2024. április 22. hétfő
spot_img

Aki soha nem ért vissza…

A gazdasági válság éveiben a némafilmek feliratozásából kereste meg a megélhetését. 1931-ben a berlini UFA Stúdió díszlettervezője lett rövidebb időre, mert Hitler hatalomra jutásakor Prágába menekült. Itt viszont nem lévén meg a rajzfilm készítés feltételei, bábukkal kezdett foglalkozni, aminek hasznát látta később az Egyesült Államokban is. De előbb Párizsba ment, ahol a tárgymozgatásos cigaretta-reklámjai révén Hollandia is „útjába esett”, a Philips gyár sajtófőnöke lett; „közben” lerakta a holland rajzfilm alapjait. Londonban ugyancsak rövid ideig maradt, majd útra kelt az Újvilágba (a II. világháború is ott érte). 1945-ben hazatért, szülővárosáig nem jutott, amit sok évvel később egy újabb fővárosi vizit követett. (Ezeket csak saját feljegyzéseiből ismerjük, pedig jó lenne tudni e programjainak részleteit… viszont egyes források között ellentmondások fedezhetők fel – van mit még kutatni.)

Első Oscar-díját 1941-ben nyerte el, amit a későbbiekben öt további cím is követett. Ekkor a rajzfilmekről már áttért a bábfilmekre. A Puppetoons bábprodukció fergeteges sikereket hozott számára, lényegében a háromdimenziós rajzfilmet találta fel bábuival, erre újabb Oscar-díjat kapott. Az ’50-es években megint csak újított, érdeklődése a tudományos-fantasztikus filmek felé fordult. Mindig az elmélyült, alapos munka jellemezte, a Végállomás a Hold c. munkájához még a német, akkor már amerikai rakétatudós, von Braun tanácsait is kikérte. 1950-ben azután ismét elnyerte a filmesek szobor-álmát…

Gyermekies művészeti látása a kalandos-mesés filmekben tapasztalható meg. A Houdini (1953), a Hangyainvázió (1954), Hüvelyk Matyi (1958), az Atlantisz, az elveszett paradicsom (1960), majd az Igaz mese a Grimm testvérekről (1962) s Dr. Lao hét arca (1964) mégis a vizuális kifejezésnek olyan magasságát érte el amire – teszem hozzá – csak magyar ember kreativitása volt képes. Pedig betegsége egyre erősödött, amit Hollywood növekvő értetlenkedése bizonyosan fokozott. A műfaj, s George Pal világa egyre távolabb került a fő divatirányzatoktól, amit tetézett két csúfos filmes bukása is, ami esélytelenné tette a stúdióknál a támogatási pénzek elnyerésében. A filmtörténészek úgy szépítik azonban e nagy pályafutás utolsó korszakát, hogy az „igényes filmesek és barátai körében a legendája haláláig megmaradt.”

Családjáról viszonylag keveset tudunk, felesége fél évszázadig Zsoka Grandjean volt, két fiuk született Peter és David, mindketten viszont apjuk eredeti családnevét viselik. George Pal 1980. május 2-án hunyt el Los Angeles-i otthonában, a lakásához közeli temetőben nyugszik.

Az óhajunk csak annyi lehet, hogy a közeljövőben egy ceglédi filmes rendezvény, vagy éppen Cegléd születésnapján kerüljön sor méltó említésére, esetleg egy filmjének vetítésére is… S vajon ki lehet méltóbb személy a Ceglédi Pantheonban a méltó helyre, mint Marcsinczák György Pál, alias George Pal? Van főkonzulunk Los Angelesben, talán fiai és családjaik is felkutathatók lennének…

ESDÉ

 

  1. kép  Kedvenc bábfiguráival
  2. kép  Nem sokkal halála előtt (Wikipedia Common)

   

Hasonló hírek

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

spot_img

Friss híreink

Ápolókat díjaztak

A Magyar Ápolók Napja kapcsán február 17-én Budapesten a...

Autót rongált és rabolt

A Nagykőrösi Járási Ügyészség vádat emelt egy férfi ellen,...

Nemzetiségi választási konferencia

Sztojka Attila, roma kapcsolatokért felelős kormánybiztos volt a vendége...

“Ceglédé a legbizarrabb EU-pénzes sztori”

Az országos sajtó is felkapta a hírt, miszerint Ceglédé...

Lámpákat lopnak

Márciusban még örömmel jelentette be Klément György önkormányzati képviselő,...