(Európa egyik legjelentősebb Jawa motorgyűjteménye)
Cegléd turisztikai nevezetességei közé méltán bekerülhet ez a gyűjtemény, amely Cegléden, a Pesti út 76 szám alatti új helyen látogatható. A gyűjtemény Kővári Pál tulajdona, a gyűjtemény szaktanácsadója Dr. Leitner József. Sok érdekességet elmesélt Dr. Leitner József erről a motor típusról. A gyűjteményben a motorok gyártási éve 1929-2007-ig terjed, 60 motor, többségében Jawa, de akad köztük BMW is. A világon egyedülálló, csak itt látható típusa az 500-as Wanderer (ebből alakult ki a Jawa típus), az 500-as Runa Pál, valamint a 650-es Jawa motor, amely az legutolsó darab volt, amely kigurult a gyárból.
Egyre nagyobb divatja van a motorozásnak, sokak szerint a motorozás teljes kikapcsolódást és semmihez sem fogható szabadságérzést képes nyújtani . Nem kevesebb azoknak a száma, akik a veterán motorok után érdeklődnek, adnak, vesznek, cserélnek, felújítanak.
De kanyarodjunk vissza a Jawa motorokhoz. Honnan a név? A névadó, Frantisek Janeček, Klaster nad Dedinou-ban, Kelet-Csehország egyik legkisebb falujában az akkori Csehszlovákiában született 1878-ban. Tanulmányait a Berlini Egyetemen folytatta, majd visszatért Prágába, ahol Kolbennek kezdett dolgozni a Vysocanyban (az egyik legnagyobb társaság Csehországban). 23 éves volt, mikor megbízták egy Hollandiában induló új gyár vezetésével. 31 éves korában önállóan kezdett dolgozni és megnyitotta a saját szerelő műhelyét Prágában. Az I. világháborúban eltöltött rövid frontszolgálat után visszatért a tervezőasztal mögé és hamarosan hatvan szabadalmat jegyzett be. Az akkor legismertebb találmány a Janecek kézigránát volt. Amikor 1929-ben a hadiipari termelés leáldozóban volt, Janeček rögtön elhatározta, hogy motorkerékpárokat fog készíteni. Nem volt idő saját erőforrás kifejlesztésére, így Janeček az ausztriai Puch gyár kéthengeres, kétütemű motorja, a berlini Schliha kétütemű motorja és az új Wanderer 500 cm3-es motorja között válogatott. Végül Janeček a Wanderert választotta. Mivel a német motorgyártás összeomlott, a Wanderer a gyártás leállítása mellett döntött. Ennek oka az volt, hogy nem tartották kifizetődőnek a BMW-vel való közvetlen versengést. A JAWA név a Janeček és Wanderer nevek első két betűiből állt össze. Janeček, annak ellenére, hogy első felesége német volt (vagy talán épp azért) nem szimpatizált a német megszállással. A fejlesztőmérnökével 1936-ban kifejlesztett tank elhárító prototípusát a németek elől a brit nagykövetségre menekítette. Onnan később Londonba csempészték, majd a háború kitörése után a brit csapatok be is vetették. Emellett Janečeknek a mindent elkobzó németek elől sikerült további 8500 motorkerékpárt, 706 kocsit és 200 tonna egyéb terméket is elrejtenie. A II. világháború alatt a gyárnak a hadiipari igényeket kellett kielégítenie, de ezt a gyár alapítója már nem érte meg, mivel 1941-ben, 63 évesen tüdőrákban elhunyt. Vele meghalt az első Csehszlovák Köztársaság egyik legzseniálisabb gyár igazgatója, aki felismerte az olcsó, de jó minőségű tömegesen gyártott termékek iránti növekvő igényt. A háború végeztével azonban a Jawa nem sokáig élvezhette a szabadságot, hiszen 1946-ban államosították a gyárat, Janeček örökösei is később elhagyták Csehországot. A Jawa motor gyártása azonban ezt követően sem állt le, sőt az igazi siker története talán éppen ekkor kezdődött el. A szocialista blokkon belül minőségében a legjobb „mocikat” a Janeček örökség továbbvivői készítették, így a márka hamar népszerűvé vált. 1990-ig – elérve az évi 100 ezer (!) darabos termelést – összesen mintegy 3,5 millió Jawa motort adtak el a világ 50 országában.
A világ számos pontján foglalkoznak gyűjtők az egykori Jawa motorcsodák állagának megőrzésével, kiállításával. Csehországban is több helyen megtekinthetünk komoly Jawa motor gyűjteményeket vagy egész múzeumot (pl. Česky Krumlov, Netvořice, Konopiště). A Konopiště-i Motorkerékpár Múzeum egyben hivatalos Jawa márkamúzeumnak is tekinthető. Az itteni kiállítás célja a Jawa járműgyártás reprezentatív bemutatása.
Történetileg a Jawa motorok aktív és sikeres hétköznapi és versenygépek voltak. A Jawa fenn van jelenleg is a track racing világbajnokságon, a hatvanas évek közepén nyújtotta a legtekintélyesebb teljesítményt.
Akinek felkeltette az érdeklődését, és megtekintette a gyűjteményt, több másik motor gyűjteményre is felhívnánk a figyelmet. Országunk nem nagy, egy napi motoros túrával megtekinthetőek a további a sok-sok kincset rejtő motor gyűjtemények. A kínálatban megtalálni az egyes típusokra szakosodott helyeket, mint például a Pannóniák gyűjtőit, s van, ahol a százéves autókkal együtt mutatkoznak a patinás kétkerekűek, de akad kizárólag olasz motorokkal foglalkozó restaurátor is, aki saját családi házát „áldozta fel”, hogy hódolhasson ennek a csodálatos szenvedélynek. Bodrogkeresztúron a Magyar Motorok Múzeuma, Gyomaendrődön a Motormúzeum, Pannónia Park Recsken, Veterán autók és motorok Tatabányán, Olasz (főként hazai gyártású kétkerekűek), Talján motorok múzeuma, Attala, Maróti Motor Múzeum Budapesten, ahol egészen a harmincas évekig repülhetünk vissza az időben a kiállított vasak segítségével.
A régi jármű gyűjteményekhez különleges rendezvények is kötődnek, amire volt is már példa Cegléden is. 2013-ban rendezték meg a „Furfangos Járművek Fesztivál”-ját, amelyen számos különleges, egyedileg épített, vagy éppen veterán járművek versenyeztek a különböző kategóriákban, többek között Dr Leitner József Jawa motorjai is.
Veterán Járműszalon
Cegléd, Pesti út 76.
Telefon:+36 30 568 0015
Nyitva tartás: előzetes bejelentkezés alapján