2.8 C
Cegléd
2024. december 3. kedd
spot_img
spot_img
spot_img

Hiánypótló

A Kossuth Múzeum a MAFOSZ szalonnal a fotográfia, az Artem Galéria pedig Gy. Bartus Zita tárlatával a festészet kedvelőt hívja, mintegy helyettesítve a felújítás alatt álló Ceglédi Galériát.

Gy. Bartus Zita az elmúlt tíz évben változó aktivitással ugyan, de részt vett a CAE Benedek Péter Rajzkörének munkájában, ahol nagyobbrészt Csurgai Ferenc volt a mestere. A számos környékbeli kiállításon kívül eljutott a fővárosba, ahol a theTalent országos anyagában, majd egyéni kiállításon mutatkozhatott be a Barabás-villában. Az itt látható műveket ez utóbbi anyagából válogatta, a kiállítás a fő művéről a ”Várakozás” címet kapta. A cím a nekünk adatott időre, erőre, tudásra utal, a kép középpontjában lévő dobozkában lelhető azok számára, kik oda ülnek az Ő asztalához és imájukban kérik azt. A várakozás kétirányú, ahogyan mi várjuk az isteni erőt, úgy a régebbi és újabb edényekkel rakott asztal is várja, hogy letelepedjünk mellé… mert modern világunkban ez változatlanul szükséges. Az alkotó tárgyábrázolási stúdiumoknak, kompozíciós gyakorlatoknak nevezi festményeit, ugyanakkor a kompozíciók elemei egy-két kivételtől eltekintve a keresztény művészet alapszimbólumai (hal, tojás, kehely, asztal) közé tartoznak, a kompozíciók szimmetrikus elemei is a szakrális középkori festészetre utalnak. Ahol e párhuzam nem ismerhető fel, ott tetten érhető a szándék a tisztaság és a rend képi megteremtésére, még a legegyszerűbb konyhai eszközök esetében is. Képpárjai, sorozatai olyan főként családja által használt régi tárgyakat vonultatnak fel, melyekhez emlékek kötődnek – fájóak és kellemesek. Vászonra, falemezre kerülve újra értelmeződnek, más tárgyakkal való együttállásuk komplexebb jelentéseket hordoz, változik a nézőpont is. Felülnézet, szigorú frontális aspektus, vagy ezek finom keveréke miatt érezhetjük úgy: csak félig valós csendéletek ezek. A teret csak mellékszerepben, szinte monokróm felületekkel érzékelteti, csöndes hangzatok meditatív jelleget kölcsönöznek a világoskék-fehér képeknek. A munkái tisztaságát a felesleges részletek elhagyása és az egyszerűsítés adja. Szép példája a bejárat felőli falon lévő három nagy festmény az ugyanazon témát feldolgozó absztrakciónak. Az elsőn még porcelánok díszítő részletei is láthatók (igaz stilizáltan), a másodikon inkább a tükröződések izgalmasak, majd az utolsón esztétikum-forrássá a szín és a ritmus válik. A festő számára e kiállítással egy alkotói korszak zárult le, a tárgyak általi emlékek újrarendezése nem csak művészi, de emberi és talán női szempontok alapján megtörtént. A vitrinből a tárgyak ismét a mindennapos használatba vétettek, múltjukkal együtt.

Az Artem Galéria elhatározta, hogy a CAE tagjainak munkásságát egyénenként ismerteti meg városunkkal, ezzel hiánypótló szerepet betöltve. A következő Gulicska Lőrinc „Ilyen még nem volt” című grafika-kiállítása lesz, mely szeptember 16-án 11 órakor indul, tibeti hangtál bemutatóval nyitja meg Harangozó Viktor. Csoportos alkalmak nélkül sem maradunk, legközelebbi CAE Benedek Péter Rajzkör kiállítás szeptember 13-án este 18.30-kor, a Radnóti-teremben nyílik Budapesten. Ezt a Magyar Könyvvizsgáló Kamara Oktatási Központjának ügyvivője, Dr. Lakrovits Elvira nyitja meg, muzsikával Kiszely Margó és Bori Jenő szolgál.
P.R.G.

Hasonló hírek

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

spot_img

Friss híreink

18 év fegyház a kettős baltás gyilkosság vádlottjának

Jogerősen 18 év 6 hónap fegyházbüntetésre ítélték a nagykőrösi...

Így segíthet csonttörés után a személyre szabott gyógytorna

Egy csonttörés sosem csak az adott csont problémáját jelenti....

Gyorsan eltelnek az évek, hát legyünk boldogságban!

Rimóczi Sándorné nyugdíjas óvónéni küldte lapunknak az alábbi írását....

42 kilogrammos busát fogott Pócz Sándor

Akkora busát fogtak a ceglédi horgásztónál, hogy még a...