8.8 C
Cegléd
2025. október 28. kedd
spot_img

Klasszikus Tanár Úr

Úgy azonos ezzel a jelzővel, mint a nevével. A mély hagyományú pedagógiai metódust és a hit-vallásos erkölcsi értékeket képviselte a gimnáziumban és a magánéletében.

Szorongva kerestem föl – egykori diákja – BAROTAI BARNABÁS tanár urat. Sokszor feleltetett, – s most én kérdeztem őt. Könnyebb a helyzete, mert gazdag a tudása. Egy nagyszerű életről. Az életéről.

(Hogy ne tűnjék tiszteletlennek a tegezés, felidézem – egyébként az egyéniségére jellemző – történetet. Visszatérve a gimnáziumba fél éve tanítottam, amikor Barotai tanár úr meghívott a lakásukra. A rövid beszélgetés végén bort töltött, felálltunk, koccintottunk, s ezt mondta: „Most már kollégák vagyunk. Legyen köztünk szervusz!” Úgy éreztem, „kistanárból” tanár lettem.)

–    Régen találkoztunk. Idejövet felidéztem emlékképedet. Nyolcvanhat éves vagy, de nem sokat változtál.

–   1992-ben, tehát 26 éve mentem nyugdíjba. Bár nagyon szerettem tanítani, de békésen tudomásul vettem a hivatal és az idő intését. Egyet akartam, s ezt be is tartom: nem szabad elhagynom magam.  Szőlőt telepítettem, itt a nagy udvar… Sokat olvasok, hogy eligazodjam ebben a káoszos világban. Tudományos könyveket, az unokámtól kapott egyetemi jegyzeteket is forgatok; természettudományos, főleg Attenborough-filmeket nézek, hogy ismereteimet frissítsem.

–   Állítsuk vissza az idő óramutatóját a jelenből a múltba.

–   Az én drága szüleimről szólok először. Postatisztek voltak. Édesapám az első világháborúban katonaként a frontra került: Szerbiában, Galíciában, Ausztriában, végül az olasz harcmezőkön élte át a borzalmakat. Leszerelés után Kecskemétre került a postára, ott ismerkedett meg az akkor még leendő édesanyámmal. Abban a városban végeztem az első elemit, 1938-ban kerültünk Ceglédre. Négy év múlva vittek be a szüleim a nyolcosztályos gimnáziumba. Nagy dolog volt oda bekerülni. A Kossuth országos hírű iskola, áldásként éltem meg az ottani tanulást és tanítást.

–   Milyen tanárok tanítottak akkor ott?

–   Tudós emberek, nagy jellemek, eredeti egyéniségek. Itt csak arra van lehetőség, hogy egy-egy apró, de jellemző emléket felidézzek néhányukról. Dr. Halász Gyula igazgató (a gimnáziumban 1940-1947 között, magyar-francia szakos) fordítva gesztikulált. Álljatok fel! – kezét leengedte, üljetek le! – fölfelé mutatott. Benke Andor (1914-1949, magyar-latin) húsz latin szót kérdezett, s ha valamelyikünk hármat nem tudott, szekunda. Szepesi Bruno (1941-1946, német-francia) úgy tanított, hogy franciául mesélt vicceket. Szeleczky Mihály (1920-1946, mennyiségtan-természettan) nyugdíjasként is bejárt az iskolába. Egyik évben a matematikus kollégák törték a fejüket az érettségi feladaton. Ő bejött, „Na, mi a probléma, fiúk?” Ránézett a lapra: „Ezt így, azt oda, ehun van e! Itt a megoldás.” Dr. Oppel Jenő (1906-1939, történelem-latin) különösen feleltetett. Erről Tóth János kollégám mesélt. Ha a nebuló egy latin szót nem tudott, fél lábra kellett állnia; ha kettőt, térdelni; ha hármat, hasalni; ha még ezután is benne ragadt a szó, bedugta a delikvenst a katedra alá. Történt egyszer, hogy bejött az igazgató és a szakfelügyelő óra közben. Jenő bácsi két térde közé szorította a gyerek fejét, aki meg se mert nyikkanni az óra végéig.  Ujváry Ferenc (1924-1962, testnevelés) nevéhez sok legenda fűződik. Határozott, de igen jó humorú ember volt. 100 méteres síkfutás az iskola melletti utcán, Feri bácsi a célnál állt, persze a diákok a rajtnál több métert oldalogtak előre. Befutott a gyerek, „Te Jankó, ez világcsúcs!” – harsogott hamiskásan a tanár úr.

–   Milyen volt az akkori diákélet?

–   Abszolút fegyelmet követeltek, s nagyon komoly munka folyt az iskolában. Megkövetelték az illemet. Ha egy tanár jött az utca túlsó oldalán, a diáknak át kellett mennie és köszönnie tisztelgéssel. Zöld diáksapkát hordtunk ugyanis, rajta ezüst csíkok jelezték az évfolyamot. Az alsós minden esetben köteles volt köszönni a felsősnek. A lányok az első négy osztályt a polgáriban járták, különbözeti vizsgát téve kerültek ötödikbe a gimnáziumba. Sok szerelem és házasság született a diákkapcsolatokból.

–   Sportoltál is.

–   A CVSE ifi leigazolt játékosa lettem, futballoztam. Tanárként elkövettem azt, hogy lukasórámban lementem focizni a gyerekekkel az udvarra. Velkey Imre kollégámmal Budapestre utaztunk meccseket nézni. Ott szurkoltunk a Fradi-pálya avatásán is, egy demizson bort vittünk a játékosoknak.

–   Drámai események zavarták meg az iskola életét.

–  1944 augusztusában bombatámadás érte a vasútállomást. A gimnázium épülete is találatot kapott. Sajnos két bejáró tanuló is meghalt. Mentettük, amit csak lehetett, elsősorban a könyveket. Magam is cipeltem sokat a református gyülekezeti házba. Előbb német kórház működött a gimnázium épületében, majd orosz.

–   Hogyan kerültél az egyetemre?

–   Kerülővel. Mivel vallásos családban nevelkedtem, kikiáltottak minket klerikális reakciósnak. Kizártak a DISZ-ből (Dolgozók Ifjúsági Szövetsége), ezért nem vettek föl. Elmentem a vasúthoz krampácsolni (a sínek alá vertük a köveket csákánnyal), majd Kecskeméten hivatalsegédi, takarítói munkát végeztem a postán. De „cselből” beléptem a SZIT-be (Szakszervezeti Ifjúmunkás és Tanoncmozgalom), így már bekerülhettem az     ELTE biológia-kémia szakára 1950-ben. Ugyan orvos szerettem volna lenni, de az hatéves képzés, idős szüleim viszont nem bírták volna a hosszabb taníttatást.

–   Azok a cudar 50-es évek!

– Azok voltak. A Rákosi-időben itt Cegléden is disznóságok történtek. A cipészből lett párttitkár 1951-ben kizavarta házukból leendő feleségem családját, mert volt harminc hold földjük: „Kulákok, pusztuljanak innen!”

– Egyetem után?

– Először Pásztón tanítottam, majd Albertirsán. Többen jártunk át: Szabó Sándor, Horváth Ferenc, Ecsedi László, Prazsák József. Az 56-os forradalom kezdetén nem közlekedtek a vonatok, átbicikliztünk. A 40-es úton szembejöttek az orosz tankok, a levegőbe lőttek, ránk ijesztettek.  1957-ben fogadott az alma mater, ahol 1992-ig, tehát 35 évig tanítottam. Nagy elődöm dr. Tamasi József (1952-1960, biológia), aki hatalmas lexikális tudással tanított. Kis Lajos kollégával (1961-1997, biológia-földrajz) kikísértük őt a csemői vonattal a Putrisarki erdőbe. Józsi bácsi minden állatnak és növénynek ismerte a nevét latinul és magyarul.

–   A múlt nagy alakjai: nekem tanáraim, majd kollégáim. Két – életemben fontos szerepet játszó – tanáremberről emlékezzünk meg.

–   Radványi Nagy József (1945-1976, történelem-latin, 1957-1976, igazgató) eredményes vezetőként irányította az intézményt. A szünetekben kijött a tanáriba beszélgetni a kollégákkal. Megértően „fedezte” azokat, akik – mint én is – hívőként templomba jártak, Ceglédről a hivatalok elől „elbujdokolva” Nagykőrösre, Kecskemétre, Budapestre. (K. Á.: Utolsó egyetemi évem előtt a Szabadság téren találkoztunk. „Mi a terved fiam?” „Még…” „Gyere vissza, szeretettel várlak!”) Dr. Márkus Artur (1943-1977, matematika-fizika-kémia) nagy tudású tanár volt. Tantárgyain kívül beszélte a németet, ismerte a latint. Mély hívőként a teológiával is foglalkozott. Zongorázott, orgonált, hatalmas operalemez-gyűjteményét hallgatta. Tervszerűen járta be az ország városait, fontos feljegyzéseket készített a napi időjárásról. Jószívű, gyermekszerető ember volt. (K. Á.: osztályfőnököm, aki lélekbe látóan segített megtalálni  önmagam és a hivatásom.)

–   Mi a tanári hitvallásod?

–   Friss, megújuló tudással kell rendelkezni. Az internet gyermekei mindent elérnek egy kattintással, de én még hiszek a klasszikus műveltségi forrásokban: könyveket, folyóiratokat kell kézbe venni. Fontos a memoriter, a fejből elmondandó tudás: versek, idézetek közlése.

–  Hogyan telnek a napjaid?

–   Jól megvagyunk a feleségemmel. 1956 óta, tehát 62 éve (!) vagyunk házasok. Mivel ő beteg, én végzem a házimunkát. Reggel négykor kelek, mosok, takarítok, boltba és piacra megyek, aztán ketten főzünk.  Délután az olvasásé, a tévézésé. S boldogít a szép család! Két gyermekünk van: Annamária zongoraművész, a balettintézetben zongorakísérő. Péter állattenyésztő Csemőben. Sok boldogságot jelent számunkra a három unoka és a négy dédunoka is.

–  2015-ben aranygyűrűt kaptál a gimnáziumban. Ennek fénye világít rá arra, hogy munkád eredménye és emléked megmarad a tanítványaid lelkében.

–   A Jóistennek köszönöm, hogy megadta ezt a sorsot.

(Kikísér a Tanár Úr. Újra diákjaként köszönök el tőle, megint példát kaptam hivatástudatból és emberségből.)

                                                                                               Koltói Ádám

Hasonló hírek

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Friss híreink

Te is mindig fáradtan ébredsz?

Gondoltál már arra, hogy nem az alvás mennyisége a...

Hogyan biztosíthatjuk szivattyúrendszereink hosszú távú hatékonyságát?

Gondolt már arra, milyen költséges lehet, ha egy medence...

Hőlégballonozás: a céges rendezvények új dimenziója

Sok vállalat számára kihívást jelent olyan programokat találni, amik...

Megszületett Ungvári Miklós és Demeter Dóra gyermeke

Örömteli hírt osztott meg vasárnap Ungvári Miklós olimpiai ezüstérmes...

A Lifemed várólista nélküli, új és megújuló szolgáltatásai

Pacemaker ambulancia Szakrendelésünk a pacemakerrel és ICD-vel élők számára nyújt...