20 C
Cegléd
2025. október 30. csütörtök
spot_img

A tiltott fa gyümölcse: se nem alma, se nem füge

A fügefa és a füge gyümölcse jelentős szerepet játszik a Bibliában. A Genezistől az evangéliumokon keresztül, Isten ezzel szimbolizálja a Szentírás és a prófécia egyes tanításait. A füge mindemellett pedig szimbolikus jelentőséggel is bír: a fügegyümölcs az anyaméhet jelképezi! És bár Isten más fafajokat is szívesen használt szimbolikus és prófétai céllal, ám a füge meglepően fontos szerepet kapott. De a füge egyes megközelítésekben még ennél is többet jelent. Az, hogy valóban egy alma volt-e az Édenkert tiltott gyümölcse, már évszázadok óta foglalkoztatja az embereket. Több kutató azt hangsúlyozza, hogy semmiképpen. Már csak azért sem, mert az alma gyümölcs nem őshonos az említett területen. A Paradicsom tiltott gyümölcséről már számos elmélet született: még ma sem lehet biztosan tudni, hogy miféle fajról van szó.

Manapság a legtöbben még mindig úgy vélik, a bibliai Édenkert sem több puszta legendánál.

A kert pontos alakja, mérete és helye máig a feltételezések tárgya maradt. Épp úgy, ahogy a benne található gyümölcsök is. Egyetlen fa jelenlétére lehet némi bizonyossággal következtetni, és talán egy fügefa volt, amely átfogó szimbolizmust hordoz mind az Ó-, mind az Újszövetségben. Egyes kutatások aztán később a datolyapálmát azonosították az élet, és a banánt a jó és a rossz tudásának fájával.

A szabadabb fantáziájú magyarázatok szerint Ádám és Éva abból az egyszerű okból készítette a fügefa leveléből a ruházatát, mert épp ott álltak a fa alatt, aminek a tiltott gyümölcsét kóstolgatták, mire Isten kiűzte őket a Paradicsomból. Más elméletek még ezt is tovább bonyolítják, és már az ennél nagyobb felületet takaró banánleveleket (kellemesebb viselet lehetett volna, de ott nem élt!) említik. A fákról és a gyümölcsökről szóló történetek természetesen kérdésesek, néhol csak puszta spekuláción alapulnak.

Fája botanikus kertben

Annyi bizonyos, hogy a Genezisben tappuach szó szerepel, véletlenül sem az almáról van szó. A rabbinikus Midrás irodalmi tradícióban évszázadokig vetődtek fel különféle gyümölcsök és termések, mint az Édenkert tiltott gyümölcse, de egy gyümölcs van, amely mind a Genezisben, mind a Midrásban szerepel: nem az alma, ahogy képzelnénk, hanem a füge – írta Paul Young az Éva című könyvében. A biblikus nyelvészek, kultúrtörténészek másként közelítik meg, mint aki természettudományosan értelmezi a nevezetes fát.             Lényegében két fáról van szó. Értelmezhető úgy is, hogy egy életfa (termős virágokkal) és a másik meg egy váltivarú (hímnős és porzós virágokkal), a jó és rossz tudás fája…ez pedig többek között – jelölhet tényleg egy fafajt: a Tabernaemontana alternifolia-t. A gyümölcse olyan mint, amibe beleharaptak (ld. bővebben A biblia természetrajza c. könyvemben!).

A héber szövegben a pri, azaz a gyümölcs szót nem magyarázza sem a Genezis, sem a többi bibliai könyv. Tehát soha nem azonosították a szerzők pontosan. A nehézségek a különböző fordításokkal és az ezekből születő történetekkel kezdődtek. Amikor a III. században Nagy Sándor hellenizálta a meghódított területeket, a héber szöveget görögre fordították, amelyből kialakult egy görög, úgynevezett Septuaginta fordítás, ahol a pri szóból karpos lett, ami görögül egy olyan gyümölcsöt jelent, amely „lágy, de így sem lehet pontosan meghatározni”– magyarázza Ina Lipkowitz a Massachusetts Egyetem irodalom és bibliai tanulmányok oktatója. – „Évszázadokkal később, amikor a szöveget latin nyelvre fordították, akkor a latin malum szót használták, amely azonban egy furfangos kifejezés, mert gyakran azonosították az almával.” (vö. Vulgata, IV. század)

A malum latin szó tehát egyaránt jelenti mind a gyümölcsöt, mind a rosszat, amelyeket ortográfiailag sem könnyű megkülönböztetni. Ezért értelmeztük az Édenkert gyümölcsét almaként, pedig a fordítók egyszerűen csak ugyanazt a szót használták mindkét fogalom meghatározására – tette hozzá Ina Lipkowitz. – „A malum egy gyönyörű szójáték, de csak a latin nyelv adja vissza ezt a varázsát. Nem létezik ebben a formában hasonló nyelvi bravúr sem görög, sem héber nyelvben. De a történelem során egyszerű kapocsnak bizonyult.”

Az, hogy a Paradicsom hol lehetett megosztja a kutatókat, de az általános nézet szerint a mai Perzsa-öböl mentén terülhetett el. Néhány kutató az Édenkert mai földrajzi elhelyezkedéseként a Perzsa-öböl mente vízzel elárasztott területét jelöli, mások szerint csak egy mitikus hely, ami soha nem létezett. „Ültetett az Úristen egy kertet az Édenben – Keleten, és ott helyezte el az embert, akit formált. Sarjasztott az Úristen a termőföldből mindenféle fát, szemre kívánatosat és eledelre jót; az élet fáját is a kert közepén, meg a jó és a rossz tudásának fáját” – írja Mózes könyve.

A világ leghíresebb kertje a leírások tanulsága szerint idilli hely volt (így tartja a Korán is), amely nem mellesleg, bővelkedett élelemben. Az Édenkertben Ádám és Éva olyan szépséget és bőséget élvezett, amely azóta sem létezik a Földön. A Paradicsomban gyümölcsöktől roskadoztak a fák, amelyek mindig érettek voltak a fogyasztásra. Az első emberpár akár úgy is ehetett ezekről, hogy egy hétig minden nap másik gyümölcsöt választott. És ennek a kertnek a közepén volt az élet fája, a jó és a rossz tudás fája.

A kert minden fájáról bátran ehetett az első emberpár. De a jó és gonosz tudásának fájáról, arról nem; „mert amely napon eszel arról, bizony meghalsz”– fogalmazta meg Isten az egyetlen, egyszerű kérését. Éva azonban a kígyó biztatására megszegte az isteni parancsot, és evett a tiltott fa gyümölcséből, majd rábeszélte a kóstolásra Ádámot is. A történet folytatását már jól ismerjük. Az első emberpár felismerte, hogy ki van szolgáltatva a külvilág és saját belső ösztöneik gyilkos erejének. A bűn, az engedetlenség vétke nem maradhatott következmény nélkül. Ádámnak és Évának végleg el kellett hagyniuk a Paradicsomot. Isten kimondta, hogy életük halállal fog végződni, és visszatérnek a földbe, amiből lettek. Évának fájdalommal kell megszülnie gyermekeit, és Ádámnak meg gyötrelmes lesz a munkája.

Az is nyilvánvaló, hogy nem magával a fával, és nem is a gyümölccsel volt a probléma. Hiszen a Teremtés könyve kimondja, hogy „minden, amit Isten tett, az jó volt.” A gyümölcs sem volt mérgező, csupán az engedelmességet jelölte, amit aztán az első emberpár megszegett. Isten csak egy dolgot kért Ádámtól és Évától: hogy ne egyenek a tiltott fa gyümölcsből. „Sajnos ők azonban megtették, és ezzel azt is megmutatták, hogy életünk egy bizonyos pontján szándékosan nem engedelmeskedünk Istennek.”

Jézus megszületése – amelyet a közelgő karácsonykor (is) ünneplünk – mégis megalapozta a megváltás folyamatát, feloldva a végérvényes bűnhődést…

ESDÉ

Hasonló hírek

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Friss híreink

Te is mindig fáradtan ébredsz?

Gondoltál már arra, hogy nem az alvás mennyisége a...

Hogyan biztosíthatjuk szivattyúrendszereink hosszú távú hatékonyságát?

Gondolt már arra, milyen költséges lehet, ha egy medence...

Hőlégballonozás: a céges rendezvények új dimenziója

Sok vállalat számára kihívást jelent olyan programokat találni, amik...

Megszületett Ungvári Miklós és Demeter Dóra gyermeke

Örömteli hírt osztott meg vasárnap Ungvári Miklós olimpiai ezüstérmes...

A Lifemed várólista nélküli, új és megújuló szolgáltatásai

Pacemaker ambulancia Szakrendelésünk a pacemakerrel és ICD-vel élők számára nyújt...