Több alkalommal írtunk már a Ceglédi Panorámában arról, hogy rosszul működik a Cegléd, Külső-Kátai úti vasúti sorompó. Legutóbb egy olvasónk levelében így fogalmaz:
„Az én tapasztalataim szerint az esti órákban a sorompó közel se működik megfelelően! Először lecsukódott a sorompó, majd felnyílt, és nem adott semmilyen fényjelzést, miközben a vonat haladt a sorompó felé. Az ipari park felől érkezett egy autós és egy hajszál híján átment volna a vonat előtt, ha én nem villogok neki, illetve ha a vonat nem dudál rá! Előbb vagy utóbb itt baj is történhet ebből!”
Lapunk megküldte a hibabejelentést a MÁV sajtóosztályának. Válaszlevelüket teljes terjedelmében közöljük:
„Általános szabály, hogy a biztosítóberendezések, sorompók üzemzavarát az állomásokon érzékelik, arról a vonatok mozdonyvezetőit előírás szerint értesítik. Ekkortól a mozdonyvezetők a vonatokkal fokozott figyelemmel, max. 15 km/h-ás sebességgel érkezhetnek az átjáróhoz, hogy időben meg tudjanak állni, illetve szükség esetén a vonat kürtjét is megszólaltatják. A KRESZ és az előírások betartása mellett ilyen helyzetekben sem alakul ki vészhelyzet, illetve nem történhet baleset.
Biztonsági okokból a biztosítóberendezési áramkör kialakítása olyan, hogy a meghibásodás vagy a szokásosnál hosszabb ideig a sorompó előtti szakaszon várakozó vonat esetén üzemzavar állapotba kerül. Ez azt jelenti, hogy a közút felé nincs fényjelzés (a készülék sötét), a csukott állapotból a csapórúd is lassan (kb. 90 másodperc alatt) felnyílik, hogy a KRESZ betartása mellett a csapórudak kikerülése (szlalomozás) nélkül át lehessen haladni az átjárón akkor is, ha a fénysorompó meghibásodott, s ne okozzon tartós fennakadást a keresztező közúton.
A jelzett esemény május 17-én, késő délután amiatt történt, mert egy szerelvény a sorompó előtti szakaszon tovább tartózkodott forgalmi okból, közben letelt a sorompó zárva tartására programozott idő. A sorompó üzemzavara a következő vonat áthaladását követően megszűnt.
Vonatkozó KRESZ szabályok:
• A közúti közlekedés szabályai szerint a vasúti átjárót megközelíteni csak fokozott óvatossággal szabad. Az átjáró megközelítésekor, illetve az áthaladás során eleget kell tenni a vasúti átjáró biztosítására szolgáló közúti jelzéseknek. A vasúti átjárón való áthaladásnál a KRESZ szabályai mindenkor érvényesek. Ha a fénysorompó jelzők sötétek, azaz egyik lámpa sem villog, akkor a sorompóberendezés nem működik, és a vonatkozó KRESZ előírások szerint kell eljárni: a sötét fénysorompójelző a közúton közlekedőket fokozott figyelemre készteti; a KRESZ szerint ez nem jelent szabad jelzést a közúti járművek részére.
• A KRESZ előírja, hogyha a fénysorompó piros jelzést mutat, az útátjárón nem szabad áthaladni. Csak akkor lehet elindulni a síneken keresztül, ha sorompó esetén a karok már teljesen felnyíltak és fehéren villog a lámpa.
• A gépjárművezetőknek minden esetben meg kell győződniük arról, hogy nem tart vasúti jármű a sorompó felé, illetve biztosított a folyamatos áthaladás – még akkor is, ha a fénysorompó fehéren villog. Az átjáró előtt meg kell állni, ha bármely irányból vasúti jármű közeledik. Tilos az előzés a vasúti átjáróknál és közvetlenül előttük.”
(Fotó: Varga Dér Henriett – Videó: Drobnyi Gyula)