15.8 C
Cegléd
2024. június 13. csütörtök
spot_img

A meseolvasás fontossága kisgyermekkorban

 

 

Egyre több kutatás támasztja alá, hogy a meseolvasás mekkora fejlesztő hatással bír. Már igen korán, kisgyermekkorban érdemes megismertetni a gyerkőcökkel a meséket, a vidám történeteket, mert ezáltal számos képességük fejlődni fog. Nézzük, mit mondanak a témáról a szakértők!

 

A meseolvasás és a szókincs

 

Az első kiemelendő dolog, hogy a meseolvasás során bővül a csemete szókincse. Már akkor érdemes elővenni esténként az izgalmas, varázslatos történeteket, mikor a gyerek még nem is ismeri a betűket. Ilyenkor mi magunk olvassuk fel a mesét, de akár le is tölthetjük a VOIZ hangoskönyv-alkalmazást a telefonunkra, ahol számtalan mű közül válogathatunk.

 

Persze az az igazán fejlesztő hatású, amikor mindenki összebújik az ágyban, és így hangzik el az esti mese valamelyik szülőtől, de a hangoskönyv is jó alternatíva lehet. Itt láthatjuk előre, hány percig fog tartani a felolvasás, és abban is biztosak lehetünk, hogy nagyon szép lesz az előadásmód. Profi színészek vállalták ugyanis, hogy elkészítik a legismertebb mesék hangoskönyv-változatát: magyar népmesék, Grimm-mesék és kortárs alkotók gyerekkönyvei egyaránt megtalálhatók a VOIZ oldalán.

 

A szókincsfejlesztés tekintetében kezdetben érdemesebb egyszerűbb, rövidebb, modern meséket választani, a magyar népmesékben elég sok a régies kifejezés. Az óvodáskorban azonban ezekre is sor kerülhet.

 

Ha ismeretlen szót hall a gyerkőc, kénytelen lesz kitalálni, mit jelenthet. Felidéződik benne egy kép a szövegkörnyezet hatására, így a fantáziája is élénkül. A szülő magyarázatai is segítik a megértést.

 

A gondolkodást és a kreativitást is fejleszti a meseolvasás

 

A történet hallgatása közben a gyerkőc fejében sok minden járhat. Próbálja összeállítani képzeletében a történéseket, gondolkozik, mi lehet majd a logikus befejezés. Az elhangzott mese után is számtalan kérdést tehet fel, ezzel is fejlődik a kommunikációs képessége.

 

A gyerekek kreativitására is jó hatással vannak a “varázsmesék.” A jók és gonoszak harcolnak, a gyermek pedig elképzeli, hogyan nézhet ki a boszorkány, hogyan a jó tündér. Később ezekből a fantáziaképekből önálló alkotás is születhet: a gyurmázás, a rajzolás segít kiélni számukra a bennük lévő feszültséget.

 

Az sem kizárt, hogy a kreatív gyerekek egy új befejezést találnak ki a meséhez, ezt akár elő is lehet adni bábokkal. Nem is gondolnánk, mennyi mindenre jó a közös olvasás!

 

A későbbi írástanulásra is hatással van a mese

 

A meséknek általában kötött a szerkezetük: a kezdeti idillt megzavarja valami, kialakul egy konfliktus, amit a főhős rak helyre sok-sok próbatétel, kaland során. A mű vége itt mindig boldog, a jók elnyerik a jutalmukat, a rosszak a büntetésüket.

 

Ugyanezt a szerkezetet kell majd követni az iskolában is egy fogalmazásírás kapcsán. Másrészt az adott nyelvi szerkezetek, a szavak szórendje is tudattalanul beivódik a gyerkőcök fejébe, így iskolás korukban is szépen, választékosan fejezik majd ki magukat.

 

A meseolvasást tehát érdemes elkezdeni minél korábban!

Hasonló hírek

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Friss híreink

274 milliót ad a kormány a kórház vizesblokkjaira

A kormány 274,5 millió forint támogatást ad a ceglédi...

Kamerával vadásztak

Többek között Cegléden tartotta akcióját a rendőrség – a...

Életmű díj

Nagy megtiszteltetés érte a ceglédi fotóséletet: a Magyar Fotóművészek...

Egy ceglédi vagon életútja

Az élet néha érdekes meglepetéseket produkál, olykor olyan helyeken...

Jakab István Csáky Andrásról

Sajtótájékoztatót tartott a Városházán Jakab István, a Ceglédi Roma...