12.1 C
Cegléd
2025. április 24. csütörtök
spot_img

Egy ceglédi vagon életútja

Az élet néha érdekes meglepetéseket produkál, olykor olyan helyeken bukkanhatunk múltunk egy-egy már elveszettnek hitt emlékére, ahol a legkevésbé számítunk rá. Ilyen eset volt az is, amikor nemrégiben egy rövid híradásból értesültem arról, hogy egy Ipoly-völgyi településen, a szlovák határnál található Letkés faluban a mai napig fellelhető az egykori Ceglédkörnyéki Gazdasági Vasút (CGV) egyik kocsija. Kicsit utánajártam az ügynek, s hamarosan kibontakozott előttem a CGV G 201, később MÁV G 1373 pályaszámú fedett vagon életútja.


A G 201-es pályajelű kocsit az 1926-os esztendő végén szállította Ceglédre a fővárosi Laufer József-féle Magyar Kötélpálya Gyár rt. a helyiek által csak Cérnán Guruló Vacaknak becézett kisvasút megnyitására. Egész aktív életét Cegléden töltötte, túlélte a háborút, majd a CGV államosítását is, amikor a vasúttal együtt a MÁV állagába került. Ekkor kapta a G 1373-as pályaszámot. 1973 szilvesztere, a vasútvonal megszűnése után a Cegléden feleslegessé vált gördülőállományt az akkori szokások szerint a MÁV szétosztotta a még üzemelő keskeny nyomközű vasutai között. A G 1373-ast Szobra szállították, ahol azonban nem volt szükség a zárt kocsiszekrényű vagonra, mivel az a Gazdasági Vasút a márianosztrai kőbányában kitermelt követ speciális vagonokban hordta a nagyvasúti állomásra, illetve a Duna-parti kikötőbe. A szétbontásra ítélt járművet azonban a vasút egyik mozdonyvezetője megvásárolta, majd letkési telkének végén található pincéje fölé helyezte el. A szerszámoskamraként igénybe vett kocsiszekrényért a férfi cserébe egy havi fizetését hagyta a MÁV pénztárában. A jármű kissé elnyűtt, de még elfogadható állapotban ma is ott van, remélhetően a két faluval arrébb üzemelő Kemencei Erdei Múzeumvasút lelkes aktivistáinak sikerül megmenteni, s ha nem is eredeti lakhelyén, Cegléden, de láthatjuk majd felújított állapotában.
Az első képen az ominózus kocsi még teljes pompájában látható, a felvételt dr. Károlyi Zsolt készítette a ceglédi fűtőházban nem sokkal a vasút megszüntetése előtt. A másik képet mely a vagont mai állapotában mutatja, Pavletits Péternek köszönhetjük.

Tasnádi Tamás

Hasonló hírek

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Friss híreink

Az április az önkéntesség jegyében telt az Infineonnál

Magyarország legnagyobb teljesítmény-félvezetőket gyártó vállalata, az Infineon Technologies Cegléd...

Húsvéti csoda

Húsvét ünnepén egy cica megmentéséért fogott össze egy lelkes...

Illegális szemétlerakó mérgezi az Ugyer dűlőit

Óriási mennyiségű illegális hulladék gyűlt össze Cegléd határában, a...

Hamis aranytömbökkel csapták be áldozataikat

Hamis befektetési arannyal vertek át vásárlókat három öcsödi férfi...

Beépíthető hulladéktárolók a szemét diszkrét kezelésére

A lakásban kiemelt jelentőséggel bíró hely a konyha, hiszen...