9.3 C
Cegléd
2024. október 14. hétfő
spot_img

Ceglédi vállalkozói piaci körkép: kihívások és megoldások

A változó gazdasági körülmények között Cegléden és térségében is új vállalkozások jönnek létre, szűnnek meg, vagy éppen a kihívásokra úgy válaszolnak, hogy új szolgáltatásokkal bővítik a tevékenységüket. A ceglédi vállalkozások, gazdasági szereplők helyzetéről, a változások tendenciáiról és az aktualitásokról kérdeztük Mátrai Zoltánt, a Mertium Könyvelőiroda vezetőjét.

– Mint könyvelőiroda rálátásotok van a város gazdasági életére a cégeken keresztül: milyen változásokat láttok a városban a helyi vállalkozásoknál? Milyen tendenciák figyelhetők meg? 

– Cegléden az Arany utca 11. szám alatt működik a Mertium könyvelő iroda. Az iroda története, lassan negyed évszázados múltra tekint vissza. Az elmúlt 24 évben kialakult értékrendünk, a szakmai megfelelésen túl, az ügyfeleinkkel, partnereinkkel történő személyes kapcsolatra helyezi a fő hangsúlyt. Igyekszünk megoldást találni a hozzánk fordulók szerteágazó problémáira, ami a százas nagyságrendű ügyfélkör esetében nem kis feladat. Fontosnak tartjuk a szűkebb és tágabb környezetünk érdekében történő társadalmi kötelezettség vállalásainkat. Ennek keretében, számos civil szervezettel, helyi, országos és határon átnyúló alapítvánnyal, egyesülettel működünk együtt, veszünk részt tevőlegesen is a működésükben. A könyvelő irodák által nyújtott szolgáltatások mellett, jelentős gyakorlatot szereztünk pályázatok pénzügyi értékelésében, monitoring tevékenységben és pénzügyi tervek készítésében.

Változatos ügyfélkörünk, rálátást biztosít mind a helyi vállalkozások, mind egy kicsit tágabb régió kitekintésére is. Látható, hogy a fővárosi vállalkozások, a gazdaság centralizációjának köszönhetően, de pusztán a piac méretéből adódóan is jobb helyzetben vannak, kilátásaik kedvezőbbek.  Ennek ellenére mind a helyi, mind a körülöttünk lévő kisebb-nagyobb településeken működő vállalkozások is, azonos nehézségekkel küzdenek.

– Milyen kihívásokkal küzdenek a vállalkozások Cegléden?

A ceglédi vállalkozások fő nehézsége is a munkaerőhiány, másodsorban a szűkülő piac és az energiaigényes tevékenységek esetében, a magas energiaárak.

A munkaerőhiány elsősorban strukturális eredetű, miszerint a betöltetlen álláshelyekre nem találnak a munkáltatók, kellő képzettségű munkaerőt. A jelenség minden gazdasági ágat érint. Naponta halljuk, hogy azok a képzett munkavállalók, akik tudnak és akarnak is dolgozni, vagy külföldön dolgoznak vagy önmaguk is vállalkoznak. Mindemellett, úgy látjuk, hogy az egyszerű munkakörök betöltése is nehézkes. Megfordult a világ. Ma többnyire a munkáltatók vannak kiszolgáltatva dolgozóiknak, és nem fordítva. Több meghiúsult vállalkozásról, és vállalkozások egyes projektjeiről is tudjuk, hogy a munkaerő hiánya miatt hiúsult meg. Annak ellenére, hogy a munkaügyi központokon keresztül számos támogatási forma érhető el jelenleg is, sokakat lehetetlen visszavezetni a munkaerő piacra. Tanácsolni azt tudjuk, hogy a magasabb bérezési lehetőség érdekében, forduljanak a Ceglédi Járási hivatal Foglalkoztatási Osztályához, (munka.hu) ahol rendre tudnak ajánlani munkahelyteremtő vagy megtartó támogatásokat. A KSH adatai szerint, jelenleg a munkanélküliek aránya 217.000 fő, a munkanélküliségi ráta 4,4%. A krízis 2015-óta tart, és a cégek háromnegyedét érinti.

– Néhány év és egy évtized távlatából hogyan alakult át a ceglédi vállalkozói piac? Tehát mondjuk a Covid óta és egy évtizede?

A Covid időszakáig folyamatosan élénkülő vállalkozási kedvet érzékeltünk. Amíg egy évtizeddel korábban, jellemzők voltak a kényszervállalkozások, ebben az időszakban ezek már eltűntek, és potenciális vállalkozások vették át a helyüket. A jól prosperáló KKV-k mellett, az elmúlt évtizedben láthatóvá váltak Cegléden a magas hozzáadott értéket előállító, tőkeerős közepes és nagy vállalatok is. Ezek a cégek jelen vannak a globális piacokon is, ezzel bekapcsolva a várost egy sokkal nagyobb gazdasági körforgásba. A vírus időszakában egyetlen ügyfelünk sem kényszerült vállalkozásának feladására. Volt olyan, aki speciális tevékenységére tekintettel extraprofitot realizált, és azóta is szárnyal, de volt olyan is, aki a járvány kitörését követő hetekben alakult. Sajnos, ezek a pozitív tapasztalatok egyre ritkábbak. Az elmúlt két évben, alig találkozunk új vállalkozásokkal, és a meglévők működése is szűkül. Az építőipari vállalkozások – melyek abszolút húzóágazatnak számítottak – megbízásai visszaestek. Míg korábban 1-1,5 évre előre terveztek, most ez néhány hónapra esett vissza. A magánszemélyek építkezései alig mérhetők, az állami, önkormányzati és más vállalkozások beruházásai is megcsappantak. A még épülő társasházak adják a legtöbb munkát az építőiparnak.

– Milyen jellegű vállalkozások kerülnek mostanság nehezebb helyzetbe, válságba és milyen területen van pozitív változás, fejlődés, netán szárnyalás?

Gyakorlatilag a kisvállalkozások többsége nehéz helyzetben van. A tőkeerős termelő cégek, valamint a nagy kereskedelmi láncok szereplői uralják a piacokat. Működési modelljük alapján, kis létszámú, jól fizetett és jól képzett munkaerő irányítja a nagy létszámú, képzetlenebb munkavállalókat. Ez költséghatékony megoldás, a kis cégek struktúrájához képest. A néhány fős létszámmal, működő vállalkozásoknak a képzetlen munkaerő többnyire nem jelent megoldást, a jól képzett munkaerő bére pedig nagyon magas, nem képesek kitermelni. A kisvállalkozások legnagyobb hányada a szolgáltatóiparban, kisebb részük a kereskedelemben és ugyancsak kis hányaduk van jelen a termelő ágazatokban. A szolgáltató iparban nyújtott szépségipari szolgáltatások recessziója még nem érzékelhető, ennek oka feltehetően a kedvező adózási mód, az átalányadózás lehetősége. Az átalányadózás jól tervezhető és kiszámítható, így ezek a vállalkozások kiegyensúlyozott működést mutatnak.  A szolgáltató iparban tevékenykedő ügyfeleink nagyobb része, a fentiekben említett építőipari vállalkozások. Kifejezetten a jól képzett szakmunkásokat keresik, melyek sajnos alig-alig jelennek meg a munkaerőpiacon. Az építőipar recessziója várhatóan tisztítani fogja az iparág résztvevőit. Vannak hiányszakmák is a vállalkozások piacán. Jelentősnek gondoljuk a piaci rést az informatikusok között, valamint a klíma, hőszivattyú, és az egyéb „okos” épületgépészeti vállalkozások piacán. Keresettek továbbá az intézménytakarítással foglalkozó vállalkozások is.

– Milyen friss jogszabályi változások vannak a cégeket illetően, melyek az ügyfeleket leggyakrabban foglalkoztató kérdések?

Az aktualitások és az ügyfeleket gyakran foglalkoztató kérdésekből az alábbiakat emelném ki:

2024.08.01.-től megduplázták az adóbírságokat.

  • Az adóhatóság a természetes személy adózót 200.000 Ft. helyett 400.000 Ft. a vállalkozásokat/szervezeteket 500.000 Ft. helyett 1.000.000 Ft. mulasztási bírsággal sújthatja.
  • A be nem jelentett foglalkoztatott esetén, a bírság 1.000.000 Ft. helyett 2.000.000 Ft.
  • A számla vagy nyugta kibocsátási kötelezettség elmulasztása esetén, szintén 1.000.000 Ft. helyett 2.000.000 Ft. lehet a bírság.

2024.08.01.-től emelkedett a tranzakciós illeték, ami a bankadó egyik formája. A bankokat terhelő extraprofit adók a lakossági ügyfelekre nem terhelhetők át, de a vállalkozásokra igen. A vállalkozásokra, ebből eredően továbbhárított bankadó teszi ki a bankköltségek túlnyomó részét. Érdemes a költségeket felülvizsgálni, és számlakivonat alapján, más bankoktól is ajánlatot kérni.

2024.01.01.-től a vállalkozások esetében megnőtt a vízdíjak árbefagyasztása. Általánosan 1457 Ft./m3-re nőtt a vízfogyasztás és szennyvízelvezetés egységára, és emellett jelentősen nőtt az alapdíj. Az alapdíj mértéke a fogyasztásmérő átmérőjétől függ, nincs hatással rá a fogyasztási mennyiség. Nagyfogyasztóknál ez milliós tétel, de egy iroda esetében is lehet havi, néhány tízezer forint. A lakossági rezsiár fenntartása megjelenik a vállalkozók energia költségeinek növekedésében, mely költségeket végül a háztartások fizetnek meg. Ez a tendencia nem csupán a vízdíjban, hanem egyéb energiaárakban is utolérhető.

2024.09.01.-től, a vállalkozások adminisztrációs terheinek csökkentése céljából, általános jelleggel megszűnik a kötelező orvosi alkalmassági vizsgálat. Jogszabály a jövőben is meghatározhat olyan munkaköröket és foglalkozásokat, amelyek betöltésekor a továbbiakban is kötelező lesz az orvosi vizsgálat, illetve a munkáltató saját maga is előírhatja a munkakör betöltésének feltételeként az alkalmassági vizsgálatot. Természetesen a munkavállalók objektív felelőssége, továbbra is fennáll, munkavállalóik egészségkárosodásaival szemben. Érdemes a munkáltatónak átgondolni az alkalmassági vizsgálat előírását a dolgozó részére bizonyos munkakörök esetén, ugyanis a munkavállaló egészségkárosodása esetén, hivatkozási alapot jelent a foglalkozás-egészségügyi alkalmasság, orvosi igazolása.

2023.11.16.-tól a reprezentációs és nem reprezentációs célú vendéglátás keretében, továbbá üzleti ajándékként vagy csekély értékű ajándékként történő juttatás céljából közvetlenül a borászati üzemengedélyestől, palackozott kiszerelésben vásárolt, oltalom alatt álló, eredetmegjelöléssel, illetve oltalom alatt álló földrajzi jelzéssel ellátott borászati termék juttatása adómentessé vált.

Vállalkozóinkban rendszeresen felmerülő kérdésként fogalmazódik meg, hogy „mire fizetjük” a kamarai tagdíjat? Az ügyfeleink többsége a Pest Vármegyei és Érdi Kereskedelmi és Iparkamara (PMKIK) tagja. A kamarai tagság és a tagdíj fizetése által a tagok jogosultak bizonyos kamarai szolgáltatások ingyenes vagy kedvezményes igénybevételére.

Ingyenes szolgáltatások a pályázatfigyelés, munkaügyi kérdések megválaszolása, gazdasági (adózási, pénzügyi,) tanácsadás, jogszabálykövetések, fórumok rendezése. A kamarák nyújtanak tájékoztatást az egyéni vállalkozói tevékenység folytatásához szükséges információkról, az egyéni vállalkozói tevékenység folytatásáról, a képesítéshez, valamint a hatósági engedélyhez vagy bejelentéshez kötött gazdasági tevékenységekről. (KAVIR rendszer) A kamara kedvezményes térítés ellenében végez okmányhitelesítéseket, üzleti partner kereséseket, valamint vállal hitel és lízing ügyintézést.

Partnerünk a Cegléd és Térsége Ipartestület tart fenn a kamarával kötött megbízás alapján a Széchenyi hitelkártya programhoz kapcsolódó KAVOSZ irodát. Az irodában jelenleg is igényelhetők, a hitelprogramban aktuális konstrukciók. Beruházási, likvid, agrár, mikrohitel stb. kedvezményes forrásokhoz juthatnak a kis és közepes (KKV) vállalkozások.

A vállalkozók döntéseinek támogatására, szíves figyelmükbe ajánljuk a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) KKV-tervező aloldalát, amely további segítséget nyújthat a kis- és középvállalkozásoknak az üzleti döntéseik meghozatalában és a felmerülő kérdések megválaszolásában. A kormányzati pályázati portálon ( https://www.palyazat.gov.hu/ ) a hazai vonatkozású vállalkozás-fejlesztési forrásokról található részletes információ.

 

 

 

 

 

Hasonló hírek

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Friss híreink

A németországi költöztetés is történhet zökkenőmentesen

Az utóbbi években azt tapasztalhattuk, hogy egyre több ember...

Hajnali sokaság az iskola udvarán

Két ceglédi iskolából (Unghváry és Bem) több mint 100...

Tisza sziget Cegléden

Október 4-én került sor a Tisza Szigetek találkozójára Nagykőrösön,...

Megy vagy marad?

Október 10-én tesz esküt és kezdi meg munkáját a...

Fiatal Alkotók Műhelye – újratöltve

Egy hely… … ahol önmagad lehetsz, … ami hiányt pótol, … ahol...